Monday, 5 January 2009

Borak-borak

Pada 28hb Disember 2008 aku balik kampung dan kebetulan rumah sepupu buat majlis perkahwinan anak perempuan beliau. Dikesempatan itu dapat juga aku berjumpa sanak saudara yang kadangkala jarang untuk bertemu. Tapi yang paling seronok dapat jumpa cucu saudaraku yang sulung yang berumur 1 tahun 9 bulan. Terhibur aku melihat gelagat dia. Manakala yang seorang lagi berumur 7 bulan tidak dapat balik kampung.

Sepanjang seminggu aku bercuti di kampung dapatlah aku menjaga kakak aku yang tidak berapa sihat. Pada 3hb Januari 2009 dia dimasukkan ke Hospital Mahkota Melaka. Jadi aku mengambil tugas menemankan kakakku di hospital tersebut. Pada keesokkannya kakakku keluar dari hospital. Entah mengapa tiba-tiba aku kena migrain. Sebaik sahaja sampai di rumah aku terus baring. Aku risau juga sebab migrain aku tidak pulih sedangkan jam 5.00 petang aku harus balik semula ke JB. Alhamdulillah, nasib baik jam 4.00 petang aku terjaga dari tidur dan migrain ku hampir pulih. Aku tiba di JB (rumah) lebih kurang jam 7.30 malam.

Sewaktu di kampung, seperti dijanjikan dapat juga aku menziarahi pusara mak, abah, anak saudara dan juga atuk. Selain membaca surah yassin untuk arwah, aku dapat juga membersihkan pusara mereka. Alhamdulillah.

Walaupun aku bercuti, aku masih lagi membawa kerja-kerja pejabat bagi memastikan aku dapat menyiapkan laporan pada masa yang ditetapkan. Aku sebenarnya ingin bercuti lagi pada 10 - 13 Januari ini untuk menjaga kakakku. Aku pasti ramai yang tertanya kenapa aku berbuat demikian. InsyaAllah suatu ketika nanti aku akan ceritakan.

Hari ini, 5hb Januari 2009 aku baru mulakan kerja selepas bercuti hari itu. Aku lihat ada juga pejabat yang agak sunyi. Maklum aje ramai yang menyambung cuti untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Tapi aku lihat muka yang sama aje bercuti bila hari pertama persekolahan. Aku bukanlah nak pertikaikan mereka cuti tapi cuma rasa pelik aje. Masa zaman aku sekolah dahulu arwah abah hanya menguruskan persekolahan 2 kali sahaja iaitu semasa aku memasuki darjah satu di Sekolah Rendah Ismail (Satu), Muar dan juga masa aku masuk darjah satu di Sekolah Agama Parit Setongkat, Muar. Kemudian tahun-tahun berikutnya semua aku uruskan sendiri. Ermm... agaknya zaman sekarang ni ibu bapa kena uruskan? Tapi kenapa semua anak saudaraku menjalani kehidupan persekolahan seperti zaman aku sedangkan kawan-kawan pejabat ramai yang bercuti semata-mata nak uruskan anak-anak yang bukan memasuki darjah satu. Pelik lah. Apa bezanya anak saudaraku dengan anak-anak mereka ek...

Apa yang pasti minggu ini aku agak sibuk untuk menyiapkan laporan memandangkan aku hendak mengambil cuti. Aku dari awal dah berbincang dengan Ketua Jabatan tentang masalah aku untuk bercuti dan Alhamdulillah Ketua Jabatan memahami dan meminta aku menyiapkan semua laporan. Oleh kerana kesibukan kerja-kerja aku menjadi kurang berminat untuk mengetahui pemberian bonus pada hari Rabu ini. Walaupun ramai yang merungut pasal bonus kurang memuaskan, namun aku tidak fikirkan sangat sebab setiap tahun aku sudah tahu di mana tahap kedudukan aku. Apa-apapun aku tetap bersyukur.

2 comments:

Z's Family said...

boleh la kau belanja aku anak beranak makan nasi goreng since u dah dapat bonus... awal dapat bonus..

hairie said...

TQ Z Family sebab sudi juga meriahkan blog aku. No hal lah nak belanja makan nasi goreng. Nanti jangan lak kau teringat kat adik kau kat rumah belum lagi makan. Hehehe... Gurau