Wednesday, 7 January 2009

Bonus 2008

Hari ini aku mendapat bonus bagi tahun 2008. Walaupun berlaku kegawatan ekonomi aku rasa bersyukur majikan tempat aku kerja masih memberi bonus kepada pekerja-pekerja.

Macam biasa seperti hari gaji, ramai juga operator beratur di depan mesin ATM untuk mengeluarkan duit yang lebih banyak kerana duit gaji dan bonus. Manakala telah menjadi rutin aku pula akan mengasingkan slip gaji senior staff. Hari ini aku sengaja lambat menyerahkan slip gaji senior staff. Aku tahu ramai senior staff turut tertanya-tanya gred apa yang akan mereka perolehi pada tahun ini walaupun mereka tahu peratusan gred bagi tahun ini adalah terlalu sedikit dari tahun sebelumnya. Kalau mereka nak beratur di depan mesin ATM pun tidak memadai sebab gaji dan bonus bagi senior staff hanya akan dimasukkan pada waktu tengahari. Tapi bagi aku untuk mengetahui gred bonus aku memanglah mudah, maklum ajelah slip gaji senior staff aku yang pegang. Hehe.... Jadi sebelum staff lain tahu dahulu sudah pastilah aku yang tahu dahulu selain daripada ketua divisyen Accounts. Tapi jangan salah sangka pula sebab aku cuma tengok slip gaji aku saja.

Aku tahu ramai dikalangan staff yang tidak berpuashati mengeni bonus pada tahun ini. Masing-masing mula lah merungut. Entahlah... aku tak faham dengan perangai mereka ini. Aku bukanlah nak berlagak tetapi aku tidak kisah sangat tentang gred yang aku perolehi setiap tahun. Bagi aku, dapat bonus walaupun sedikit aku tetap bersyukur. Tapi mulalah ada suara sumbang. "Ala.... abang gaji besar". "Kau boleh lah tak kisah sebab gaji kau besar...". Ishhh.... tak fahamlah aku dengan mereka ini. Kadangkala nak aje aku jawab "Kalau nak gaji besar, belajarlah pandai-pandai". Tapi hakikatnya gaji aku ni taklah sebesar manapun dan walaupun pandai sekalipun tidak semestinya bergaji besar. Kadangkala aku jawap juga "Kalau tak puas hati resignlah". Tapi yang peliknya mereka yang selalu merungut ini masih juga bertahan bekerja di tempat yang sama lebih dari 15 tahun.

Walaupun setiap tahun aku boleh menjangkakan bonus gred apa yang akan aku perolehi namun bonus tahun ini yang agak sedikit memberi sedikit gangguan untuk aku membeli sesuatu sebagai kenangan dapat bonus. Namun itu bukan alasan kerana aku akan pastikan dapat membeli sesuatu yang berguna yang aku idamkan selama ini kerana dalam minggu ini juga aku mendapat duit undi atau kata orang duit kutu. Jadi kalau dicampur duit bonus dan undi pastilah barangan idaman itu akan aku perolehi juga tahun ini. Apa sekali pun aku tidak mahu menangguh pembelian tersebut dari setahun ke setahun. Sebenarnya barangan yang aku hendak beli tu tidaklah mahal sangat tapi selalu saja tertangguh. Huhu....

Aku cuma nak nasihatkan kepada kawan-kawan sekerja atau sesiapa sahaja supaya bersyukur apa aje bonus yang kita perolehi. Aku tahu ramai yang tersentap pada tahun ini. Kepada kawan-kawan sekerja yang suka membandingkan bonus mereka dengan aku mengapa tidak kali ini kamu cuba bandingkan bonus kamu dengan operator. Kalau kamu rasa kecewa kerana merasakan bonus gred A kali ini adalah sedikit tapi kamu patut bersyukur kerana kamu masih dinilai gred A. Pernah kamu terfikir kekecewaan orang lain yang mendapat bonus gred C setiap tahun. Jadi belajarlah bersyukur dengan gred bonus yang kamu perolehi.

3 comments:

Mus_Astley said...

Bila nak belanja aku makan..??

hairie said...

Pasal nak belanja makan kat kedai mamak no hal. Nanti kalau ada rezeki kita pergi makan seafood kat Tmn Perling. Saja je nak menambahkan berat badan kita berdua. Hahaha...

fendi said...

nak tumpang sekaki....ha..ha..ha...