Friday 23 January 2009

Tetamu Tak Diundang

Semalam blog aku dikunjungi oleh tetamu yang tidak diundang dengan menggunakan nick "Anonymous". Sebenarnya aku teringatkan blog kawanku yang lain seperti Budak ITM Pahang dan Cinta View Finder yang satu ketika dulu juga sering dikunjungi oleh orang yang sama. Kali ini dia ini cuba mengacau blog aku pula.

Walaupun Anonymous ini sebagai tetamu tak diundang tidak memperkenalkan diri beliau tetapi aku sudah boleh agak siapakah sebenarnya beliau ini. Kalau dulu di blog kawan aku, dia ni sering menggunakan berbagai nama untuk mencetuskan kontroversi. Aku hairan dengan si mamat ni yang tidak pernah serik dengan segala perbuatan beliau.

Aku tidak tahu mengapa dia tidak begitu senangi kewujudan blog aku ini hinggakan apa yang aku tulis pun jadi kesalahan termasuklah tajuk blog aku ini. Perlukah aku meminta idea dari si mamat ini untuk menamakan blog aku ini. Dari awal lagi telah aku jelaskan ini adalah blog aku dan sukahati aku hendak mencorakkannya. Walaupun dia tidak menyukai aku namun dia masih berminat membaca blog aku ini.

Aku tahu si mamat ni sengaja hendak membuat aku melenting dengan komen dan kutukan beliau. Aku tidak tahu mengapa dia ni masih tidak serik dengan perbuatan dia yang lalu. Pernah suatu ketika dahulu si mamat ni pernah menghina dan mengutuk aku melalui sms. Tapi aku buat tidak tahu malah tidak membalas sms tersebut. Setelah bertahun-tahun aku tidak melayan sms beliau akhirnya pada satu hari aku telah memaafkan agar menjadi satu pengajaran buat beliau. Tetapi aku amat kesal seorang kawan yang amat baik dengan aku semasa belajar di ITM Pahang suatu ketika dahulu rupanya tidak menghargai langsung kemaafan dari aku malah dia sanggup menjadikan aku sebagai musuh dia nombor satu.

Aku sangkakan dengan sebuah kemaafan yang aku berikan akan merapatkan semula perhubungan persahabatan kami tetapi ternyata ianya meleset sama sekali. Aku terus dimusuhi, aku terus dicerca, aku terus diumpat dan pelbagai lagi bagi memuaskan hati beliau. Masalahnya apakah kesalahanku. Tapi kalau si mamat tu merasakan dia amat bahagia dengan kehidupan seperti itu teruskanlah.

Walaupun dia sebagai tetamu tak diundang tetapi sebagai pemilik blog ini aku ingin mengucapkan terima kasih kerana sekurang-kurang dia masih mengenali aku yang pernah menjadi kawan baik beliau suatu ketika dahulu. Kalau itulah kemahuan si mamat ini maka teruskanlah menjadi "Tetamu Tak Diundang".

3 comments:

fendi said...

delete...je...tak sakit ati....

hairie @ zm said...

Terima kasih fendi kerana memberi support. Memang ada komen dia telah aku delete kerana menjijikkan. Bahasa macam orang tak bertamadun walaupun seorang terpelajar.

Bawang Goreng said...

Saya sudah disable komen anoymous...

Nyampah!