Sunday, 18 January 2009

Anugerah Juara Lagu (AJL) ke-23

Tepat jam 9 malam ini, AJL ke-23 akan berlangsung di Stadium Putra Bukit Jalil. Sebanyak 14 buah lagu atau komposer akan bertanding iaitu Etnik Kreatif 3 buah, Balada 6 buah dan Pop Rock 5 buah. Persoalannya betul atau tidak AJL ini yang saban tahun diadakan oleh TV3 adalah untuk menaikkan mertabat atau khas buat komposer dan penulis lirik? Cuba fikirkan...

Setiap lagu bagi setiap kategori akan membawa pulang wang tunai RM 12,000 berserta trofi, manakala juara AJL pula RM25,000 berserta trofi. Samada kita sedar ataupun tidak bahawa setiap kemenangan itu akan dibahagi kepada 3 pihak iaitu komposer, penulis lirik dan penyanyi. Kalau benar dakwaan penganjur AJL bahawa pertandingan ini khas untuk komposer dan penulis lirik kenapa pula wang tunai dan trofi tersebut perlu dibahagikan kepada 3 pihak. Pada pandangan aku yang layak mendapat pengiktirafan untuk AJL ialah komposer dan penulis lirik.

Kita bukan hendak menafikan bahawa penyanyi juga memainkan peranan dalam AJL. Tetapi tidak cukup ke wang tunai RM 10,000 berserta trofi setiap satu untuk penyanyi bagi kategori Persembahan dan Vokal Terbaik? Cuba kita buat pengiraan Matematik kalau seseorang penyanyi itu membolot kedua-dua anugerah yang khas dibuat untuk penyanyi dan kemudian lagu yang dia nyanyi pula memenangi kategori dan ditakdir pula menjadi juara AJL. Jadi pihak mana yang dapat habuan yang banyak? Untuk penyanyi itu sahaja dah dapat RM 20,000 dan belum ditambah menumpang sekaki terhadap wang tunai bagi lagu tersebut.

Itu belum lagi kita tengok bila penyanyi itu yang lebih-lebih membuat ucapan dan mendapat publisiti yang meluas oleh semua media cetak dan elektronik. Jadi masih releven kalau TV3 kata AJL ini adalah anugerah untuk komposer dan penulis lirik? Tepuk dada tanya hati dan fikiran.

Siapa pun jadi juara malam ini "Aku tak kisah". Masalahnya malam ini aku nak tengok siaran langsung kat mana? TV rumah aku sejak hari Khamis telah di hantar ke rumah sakit. Huhu... Boring betul. Aku cuma ada pilihan samada pergi rumah abang aku, rumah pak saudara, dengar radio atau aku tido je dan tunggu kawan baik aku si Muslim menghantar sms memberitahu keputusan. Apa-apapun semua di tangan aku dan ada masa lagi untuk berfikir dan buat keputusan. Tunggu......

2 comments:

Z's Family said...

why not kau beli tv baru.... since kau berkemampuan......apa-apapun adik kau si faizal (nama hampir sama ngan norizal) telah menang

hairie said...

bukan aku tak nak beli yang baru tapi jangan membazir. maybe ari ni tv tu siap sebab repair cuma RM125.00 je.

tentang norizal akan datang aku akan tulis artikel tentang dia. tunggu ye