Tuesday 26 January 2010

Mulut Jahat

Hari ini si Mulut Jahat buat perangai lagi. Aku hairan kenapalah si Mulut Jahat ini masih tidak serik dengan perbuatan beliau yang lalu. Entah mengapa hari ini Mulut Jahat nak cari pasal dengan aku pula hanya sekadar tidak puas hati mengenai lontong. Perkara tersebut cuma kecil sahaja tetapi kalau memang dasar mulut jahat, pastilah beliau akan menjaja cerita dan membesarkan isu.

Sebenarnya ramai staf nampak aku makan lontong dan masing-masing berminat untuk mengirim aku membelinya. Oleh kerana aku baik dengan orang yang menjual lontong dan suami beliau pula bekerja sebagai pemandu di tempat aku berkerja maka aku menjadi orang tengah mengambil tempahan sebanyak 15 bungkus lontong. Namun begitu aku dapat maklumat dari pemandu ada penambahan beberapa bungkus termasuklah milik si Mulut Jahat ini. Ala... si Mulut Jahat ini memang banyak cikadak sebab aku dengar lontong untuk dia percuma. Oleh kerana aku telah mengambil tempahan sebanyak 15 bungkus, maka aku kena pastikan bahawa tiada seorang pun di antara kami tidak dapat memakannya. Ini adalah kerana aku ada mendengar sedikit kekecohan kuantiti penambahan lontong tanpa pengetahuan aku. Oleh kerana memang beliau bermulut jahat maka pasti dia tidak puas hati dengan aku. Hello.. cik kak mulut jahat, 15 bungkus lontong tu berbayar tau dan bukan makan percuma macam kau.

Sebelum ini si Mulut Jahat pernah bergaduh dengan ramai staff sebab suka menjaja cerita. Contohnya dia akan menceritakan keburukan si A kepada si B tetapi apabila dia berjumpa si A dia akan beritahu si B mengata si A walaupun si B tiada mengeluarkan kata-kata. Ada seketika dahulu si Mulut Jahat kena panggil dengan pihak Ketua Jabatan Personnel, seorang Ketua dari jabatan lain dan beberapa staff kerana mulut jahatnya. Apa yang paling menarik dia boleh memandai buat terjemahan dan pemahaman sendiri dari bahasa Cina ke bahasa Melayu. Kalau terjemahan itu betul tidak mengapa tetapi dasar mulut jahat maka terlebih sudu dari kuah. Si Mulut Jahat menangis dan bertaubat hendak berubah. Tetapi memang dah mulut jahat, dia tetapi mengadakan cerita yang tidak betul. Itu sebab dia dikenali sebagai Mulut Jahat sehingga hari ini.

Apa yang lebih menarik ada seorang staf bernazar kalau si Mulut Jahat ini berhenti kerja beliau hendak membuat pulut kuning. Ermmm... bila ek si Mulut Jahat ini hendak berhenti kerja supaya dapat kami makan pulut kuning percuma. Hehe....

1 comment:

Anonymous said...

Sekarang banyak yang mulut jahat.. Apa yang nampak sekarang ni, kalu diam Akan ditindas, pandangan saya balas semula apa yang dia kata, Kita Cuba dulu, kalu Boleh jangan sampai kalah.. Anti mulut jahat