Monday 11 January 2010

Urusan Semasa Cuti

Hari ini aku mengambil cuti tahunan. Oleh itu cuti hari ini aku mengambil keputusan untuk melakukan beberapa perkara yang memang sukar hendak dilakukan pada hari Sabtu dan Ahad.

Lebih kurang jam 8.30 pagi aku ke pejabat pos berdekatan untuk kemaskinikan buku pelaburan ASB dan juga menambahkan sedikit pelaburan. Ala....kalau tak cuti memang jangan harap lah nak menambah pelaburan. Hehe...

Kemudian ke Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) untuk membayar cukai harta. MBJB sudah ada perubahan kerana mendapat bangunan baru untuk membayar cukai. Tapi penat aku menunggu giliran nombor dipanggil, staf di kaunter 4 boleh sewenang-wenangnya mengizinkan 3 pembayar cukai iaitu seorang nyonya, lelaki India dan Ah Mooi membayar bil tanpa perlu menunggu nombor giliran. Aku berkata di dalam hati kalau lepas ini staf tersebut masih bersikap demikian pasti aku akan jerit seperti yang pernah aku buat kepada Pejabat Pos suatu ketika dahulu. Namun tidak sempat untuk aku memerhatikan nombor giliran aku dipanggil di kaunter 4. Ermmm... kedekut sebab tidak dapat cenderahati seperti tahun-tahun sebelumnya tetapi kenapa di kaunter lain aku nampak pembayar cukai dapat kelendar kecil.

Selepas itu ke OCBC Bank sebab bimbang kalau tiada berurusan sekurang-kurangnya sekali dalam setahun akaun bank akan disekat. Ini pernah terjadi pada aku tahun lepas.

Setelah urusan OCBC bank selesai aku terus ke Bank Simpanan Nasional (BSN). Semenjak BSN tidak buka pada hari Sabtu, aku juga tidak berurusan di kaunter sehingga baru hari ini aku tahu BSN sudah bertukar warna pakaian seragam. Huhu...

Apabila semua urusan selesai perut aku terasa lapar memandangkan sejak dari pagi aku tidak menjamah apa-apa makanan. Aku pun mengambil peluang balun makan tengahari di tempat yang biasa aku makan suatu ketika dulu. Setelah perut kenyang dan badan letih aku pun mengambil kesempatan untuk berehat semasa cuti ini. Apa lagi aku pun zzzzzz........

2 comments:

Apex said...

Aiii...Bang ZM banyak nampak dapat dividen + bonus ASB...bilanak belanja koi..hehehe

hairie @ zm said...

Ala.. setakat nak belanja, koi no hal. Datang je ke JB.