Friday 15 January 2010

Budaya Pengampu

Hari ini aku berkesempatan berbual kosong dengan salah seorang 'Department Head' atau 'Department Division' untuk bertanya mengenai penilaian seseorang ketua memberi gred bonus kepada pekerja-pekerja. Sebelum ini berbagai-bagai andaian dan penerangan yang dibuat oleh pekerja sendiri berkaitan hal ini. Kini barulah aku tahu bahawa penilaian gred telah ditetapkan berdasarkan kepada peratusan setiap gred tersebut. Ini bermakna andaikata sesuatu jabatan iaitu mempunya 4 staf maka setiap seorang akan diberi gred A. B, C dan D.

Aku sendiri tidak faham sistem apakah yang telah digunakan oleh pihak syarikat di dalam penilaian gred seseorang pekerja untuk kenaikan gaji atau pemberian bonus. Adakah ini budaya masyarakat Jepun? Entahlah. Kalau beginilah budaya masyarakat Jepun, patutlah masyarakat Jepun berkerja bermatian-matian dan akhirnya ramai yang membunuh diri kerana terlalu kecewa apabila gagal mencapai impian. Oleh itu juga akan wujudnya budaya pengampu di dalam masyarakat Malaysia.

Memang diakui budaya pengampu di Malaysia telah lama wujud termasuk di tempat aku bekerja walaupun tidak begitu meluas. Tetapi kalau begini sistem yang diwujudkan oleh pihak pengurusan, aku percaya mulai saat ini pasti budaya pengampu oleh semua pekerja akan berleluasa. Jadi apa maknanya falsafah syarikat yang dibaca setiap hari. Apa gunanya amanat yang disampaikan oleh MD pada awal tahun baru. Pada pendapat aku lebih baik pekerja-pekerja diberi falsafah syarikat yang baru iaitu pekerja-pekerja dikehendaki mengampu ketua jabatan untuk memastikan dapat ganjaran yang lumayan.

Oleh itu kepada rakan-rakan sekerja mulai saat ini jangan terlalu kecewa andaikata anda bagus dan rajin bekerja tetapi masih diberi gred D kerana yang pastinya anda telah gagal mengampu ketua jabatan. Namun begitu anda boleh berbangga andaikata kedatangan kerja tidak memuaskan dan kerja pula tidak efektif, tetapi boleh mendapat gred A kerana anda berjaya mengampu ketua jabatan. Inilah falsafah baru syarikat iaitu mesti mengamalkan budaya pengampu.

No comments: