Wednesday 13 January 2010

Mulut Longkang

Semenjak akhir-akhir ini terlalu ramai kehadiran pekerja-pekerja baru untuk memenuhi pelbagai jawatan di tempat aku bekerja. Namun apa yang ingin aku tuliskan ialah ada dikalangan pekerja-pekerja baru yang aku boleh katogeri sebagai pekerja yang berlagak, mengampu dan berbagai-bagai lagi.

Aku sebenarnya ingin bercerita perihal seorang pekerja baru yang kelihatan bersopan-santun atau kata orang kalau pijak semut pun tak mati. Sesekali kita pandang kira sempurna walaupun 'Nobody Is Perfect'. Aku kata ni pun sebab aku pandang dari sudut latarbelakang keluarga, tuturkata, cara berjalan dan macam-macam lagi. Tetapi rupanya aku silap pandang disebabkan aku ini kemungkinan terlalu jujur kepada orang walaupun sesekali mulut aku ni laser. Aku kalau laser pun pada bertempat.

Aku dengar khabar pekerja baru ini tidak boleh dipercayai. Sebelum itu aku pernah juga terdengar ada pekerja lain komplain kononnya pekerja baru itu nampak macam sombong. Itu tak kisahlah sebab mungkin dia itu budak baru dan belum mengenali ramai orang. Tetapi apa yang aku dengar sekarang pekerja baru ini boleh tahan cakap besar, mulut pun boleh tahan laser, pandai mengampu, suka mengutuk pekerja-pekerja lama, suka juga kepoh dan berbagai-bagai lagi. Alamak... janganlah kau fikir kau dari keluarga yang berada atau baik boleh buat sesuka hati. Kalau nak rasa bagaimana kena pulau dengan pekerja lama, maka amalkan perbuatan kau itu.

Adalah menjadi kebiasaan pekerja-pekerja lama ini suka sangat mengelar atau menamakan seseorang atau pekerja baru yang suka membuat onak. Mereka hendak memanggil gelaran Mulut Jahat 2 atau MJ2, tetapi aku rasa gelaran paling sesuai untuk pekerja baru ini adalah Mulut Longkang.

No comments: