Thursday 7 January 2010

Bonus 2009

Ada yang merasa gembira, ada yang biasa sahaja, ada yang muram dan ada juga yang menangis pada hari ini. Inilah realiti suasana yang terjadi hari ini disebabkan mendapat bonus 2009. Apakah nilaian ketua jabatan atau pihak pengurusan berdasarkan kepada prestasi pekerja sepanjang tahun 2009 ataupun mengikut mood atau perasaan seseorang ketua jabatan. Apa-apapun sebagai pekerja yang makan gaji kita terpaksa menerima pernilaian ketua jabatan walaupun kadangkala ada perkara yang boleh dipertikaikan.

Kali ini pemberian bonus gred A = 2.0, gred B = 1.4, gred C = 1.1 dan gred D = 0.5 iaitu gred yang lebih baik dari sebelumnya.

Walau bagaimanapun ada juga mereka yang tidak dapat bonus walaupun telah berkhidmat lebih kurang 5 bulan kerana jawatan belum disahkan. Namun begitu ada yang lebih malang setelah berahun-tahun bekerja tetapi tidak dapat bonus 2009 disebabkan kebodohan diri sendiri dan kebodohan ketua jabatan. Inilah akibatnya kalau pekerja jujur tidak bertempat dan mendapat seorang ketua jabatan di dalam kelompok lurus bendul atau lebih tepat aku katakan bodoh dan bingai.

Apa-apapun aku tetap bersyukur dengan mendapat bonus 2009 ini kerana maklum sahajalah aku setiap tahun pasti jadi pekerja contoh. Huhuhu..... sahaja untuk menyedapkan hati.

No comments: