Wednesday 3 February 2010

Boikot

Entah mengapa hari ini situasi boikot-memboikot berlaku di tempat kerja. Aku sebenarnya tidak hairan dengan situasi ini kerana perkara ini sering berlaku kalau ada rasa tidak puas hati dikalangan pekerja. Ini bukan mengenai boikot seperti berpiket ataupun mogok kerana tidak puas hati terhadap pihak pengurusan, tetapi boikot kepada si Mulut Jahat dan Mulut Longkang.

Staf bengang dengan Mulut Jahat sebab cuba menjaja cerita dan melaga-lagakan orang lain. Aku ingat si Mulut Longkang kepoh pasal lontong aje tetapi rupanya mula buat perangai lain seperti dulu. Aku tidak tahulah bila si Mulut Jahat ini nak taubat. Aku dapat tahu si Mulut Jahat menelefon seseorang iaitu si A dan beritahu si B iaitu rakan sekerja si A mengular di tempat beliau. Apa yang menariknya selepas itu si Mulut Jahat beritahu si B bahawa si A sedang mencarinya. Apa dah jadi.... Oleh kerana ramai staf marah dengan si Mulut Jahat ni maka masing-masing berpakat memboikot si Mulut Jahat agar beliau sedar. Ala.. kalau dah Mulut Jahat, buat apa sekalipun beliau tidak serik sebab beliau pernah menangis konon nak taubat tetapi cuma setakat drama air mata je. Huhu...

Manakala si Mulut Longkang pula cuma aku sahaja yang memboikot sebab beliau sudah mula membuat onak dan mulai fitnah terhadap aku. Oleh kerana aku tidak mahu berlanjutan adalah baik aku memboikot atau lebih tepat malas hendak bercakap dengan Mulut Longkang selain kalau ada urusan kerja. Aku dah malas hendak senyum dengan Mulut Longkang seperti pertama kali kehadiran beliau dahulu. Lantaklah kalau Mulut Longkang hendak menjaja cerita kepada orang lain bahawa aku ni sombong. Ada aku kisah. Tunggu dan lihat sahaja apabila ada seorang staff yang dijangkakan kena transfer bulan ini baru si Mulut Longkang akan tahu langit itu tinggi atau rendah.

No comments: