Wednesday 10 February 2010

Roti Prata

Adalah menjadi kebiasaan aku akan membuat secawan kopi O sebaik sahaja tiba di tempat kerja. Tetiba hari ini aku terserempak dengan ML membawa banyak roti prata untuk belanja staf di bahagian pentadbiran. ML mengajak aku bersarapan roti prata yang masih panas tetapi aku memberi alasan jarang makan di waktu pagi. ML memberitahu agar mengambil roti prata ini nanti. Aku hanya sekadar mengangguk tanpa bersuara dan terus membancuh secawan kopi O dan terus meninggalkan 'tea room'.

Semasa waktu rehat pagi ramai staf berkunjung ke 'tea room' untuk membuat air termasuk juga untuk makan roti prata yang dibawa oleh ML. Aku buat tidak tahu sahaja apa yang berlaku dan terus memakan sebungkus nasi lemak yang telah aku beli di warung berdekatan rumah. Apabila ada staf bertanya mengenai roti prata aku sekadar menjawab tidak tahu dan terus menghayati nasi lemak. Ermmm... nasib baik aku membeli nasi lemak kerana itu sahaja alasan yang dapat aku berikan untuk mengelak untuk menjamah roti prata tersebut apabila ditanya oleh staf lain.

Aku tidak kisah kalau sesiapapun hendak mengutuk aku kerana enggan memakan roti prata yang dibelanja oleh ML. Aku ada maruah dan harga diri dan mengapa perlu aku terlalu menjaga hati orang lain kalau aku selalu dianiaya. Aku tetap aku. Namun begitu aku ketawa di dalam hati apabila ada seorang staf jatuh terduduk macam nangka busuk kerana teruja hendak makan roti prata percuma. Nasib baik roti prata dan kuah tak terikut sama. Kalau tak, pastilah tak dapat merasa makan roti prata percuma dari ML hari ini. Hehe...

No comments: