Saturday 13 February 2010

Marah Dan Maaf...?

Hari ini ada pembaca blog aku rasa marah dengan beberapa artikel aku yang mungkin menyentap hati mereka. Aku sebenarnya kadangkala malas hendak mengulas atau membalas balik apa-apa yang diperkatakan kerana nanti tiada kesudahannya. Tetapi kalau aku membisu ada pula yang mengatakan aku takut ataupun aku rasa bersalah. Ermm... entahlah.

Apa-apapun aku terima kasih sahaja kepada yang memberi komen, pandangan ataupun mengutuk aku. Aku dah lali dengan benda-benda ini. Aku bukanlah tidak berani untuk berhadapan dengan sesiapa tentang artikel yang aku tulis tetapi kadangkala aku tidak tahu cara yang terbaik untuk aku luahkan perasaan. Kalau digunakan orang tengah, adakah orang tengah akan jujur ataupun akan menambahkan lagi perkara yang tidak benar. Aku cuma berharap artikel-artikel aku itu kadangkala boleh menjadi panduan kepada orang lain dengan apa yang aku alami ataupun mungkin jangan mengikuti jejak langkah atau cara aku mengatasi sesuatu masalah.

Aku sendiri tidak sangka ada juga orang yang sudi membaca blog walaupun mungkin secara tak sengaja. Adakah aku perlu meminta maaf pada orang yang membuat salah pada aku dulu? Kalau orang ingin mengatakan aku ego, tetapi boleh tanya pada orang yang rapat dengan aku bagaimana aku pernah meminta maaf dengan seorang staf kerana pernah meninggikan suara. Aku juga pernah meminta maaf dengan bekas Ketua Jabatan kerana mengecilkan hati beliau kerana ketawakan kesilapan yang dilakukannya.

Kalau ada orang bertanya apa perasaan aku bila orang lain memburukan nama, menghina, mengumpat atau menulis yang bukan-bukan mengenai aku. Kalau setakat aku hendak menyatakan rasa marah, rasanya tidak perlu. Orang lain tidak pernah tahu dan alami apa yang pernah aku alami selama ini di dalam hal-hal begini. Aku lebih banyak membisu walaupun aku marah dan kecil hati dan hanya dengan blog inilah aku melahirkan rasa marah ataupun apa yang tersimpan di hati ini.

Aku pernah membaca satu artikel secara tidak langsung tentang aku di dalam satu blog, namun aku berdiam diri walaupun aku rasa marah. Aku tidak mengutuk atau memarahi atau memberi komen negatif pada blog tersebut kerana aku faham mereka adalah kawan-kawan aku yang sekadar menulis secara sengaja atau tidak sengaja. Aku tidak pernah memboikot blog tersebut malah masih mengikuti dan kadangkala aku memberi komen yang positif jika bersesuaian.

Sepanjang aku bekerja berbagai fitnah dan sering dianiaya tetapi aku tidak pernah ambil tindakan seperti menyangsang orang lain tetapi aku sekadar bersabar dan cuba menahan kemarahan tersebut. Kalau setakat aku menulis artikel untuk melahirkan rasa kekecewaan boleh membuat yang orang terkena batang hidung itu marah, tetapi pernah orang itu tahu bagaimana marah dan kecewanya aku bila aku cuba pertahankan beliau selama ini rupa-rupanya dia sendiri membuat onak pada aku. Itu sebab aku tidak akan memohon maaf pada beliau selagi beliau sendiri tidak memohon maaf pada aku.

Apa yang dapat aku perkatakan kepada pembaca blog aku ini samada kawan-kawan aku atau sesiapa sahaja yang suka membaca blog yang dihormati ataupun mereka yang menjadi tetamu yang tidak diundang, tidak perlulah membaca blog aku ini kalau merasakan artikel aku selama ini tidak pernah membuka minda ataupun langsung tidak profesional. Apa yang aku tulis adalah apa yang aku alami, apa yang aku rasa dan apa yang aku lihat. Apa yang aku tulis sekadar untuk mengingatkan sesuatu perkara yang kadangkala kita terlupa yang mungkin boleh menjadi panduan untuk kita hadapi dan perbaiki situasi ini. Malah ianya juga boleh menjadikan orang lain untuk berfikir supaya jangan mengikuti cara tulisan blog aku yang tdak pernah membuka minda atau tidak profesional. Ada aku kisah...

1 comment:

LaN kidA said...

Salam... Adat la tu ZM oiii...tak seme yg kita suka org lain suka...dan tak seme yg org suka kita pun suka sbb kalau dah suka sama suka tu dah jadi lain plak dah..hehe