Thursday 4 February 2010

Staf Lembab

Aku tidak tahu bagaimana hendak menghuraikan salah seorang staf baru yang membuat aku tidak berpuashati dengan kerja-kerja beliau. Aku bukan hendak mencari kesalahan staf ini tetapi kalau dah terlalu lembab siapa tidak naik angin. Kalau hendak kata aku ini tidak pandai mengajar, kenapa pula seorang lagi staf baru begitu mudah memahami apa yang aku ajar. Apa yang buat aku naik angin setiap masa staf ini asyik blur sahaja, tidak pandai berdikari, asyik hendak kena pantau sahaja atau lebih tepat langsung tak layak bekerja dengan jawatan yang dipegangnya.

Aku kadangkala kasihan juga dengan beliau apabila aku naik angin sebab beliau sebagai staf baru hanya mendiamkan diri. Hari itu aku pernah juga meninggikan suara sebab beliau terkial-kial menyiapkan kerja walaupun "date line" telah diberitahu. Apa yang membuat aku naik angin beliau tak faham langsung kerja yang sepatut dibuat dan boleh relax memanjang. Kalau setakat sekali dua aku mengajar beliau tidak faham masih boleh diterima tetapi kalau sudah banyak kali siapa yang boleh sabar. Apabila aku sudah mengajar waktu pagi tetapi apabila waktu petang beliau sudah tidak boleh ingat atau dah tidak faham semula. Aku tak fahamlah macam mana abang cik boleh mengambil beliau yang lembab ini bekerja dan memberi gaji besar dan jawatan yang tinggi juga.

Aku tidak bermaksud hendak menghina staf baru yang lembab ini tetapi aku tidak berpuashati kerana mengapa di antara ramai yang memohon kerja jawatan ini si abang cik boleh memilih staf yang lembab ini. Adakah kerana ..... hanya abang cik yang boleh menjawabnya

No comments: