Monday 30 November 2009

Orang Baru

Hari ini aku kembali bertugas setelah beberapa hari bercuti untuk menyambut Hari Raya Aidil Adha. Sebaik sahaja aku tiba di pejabat, aku terus membuka komputer untuk melihat emel yang bertimbun-timbun. Ini adalah kerana sehari sebelum Hari Raya Aidil Adha aku telah mengambil cuti untuk balik ke kampung untuk menghabiskan cuti tahunan yang masih banyak walaupun pihak audit sedang membuat audit.

Aku sebenarnya tetarik hati untuk membuka satu emel yang yang dihantar oleh Pengerusi "Welfare and Receration Club" mengenai senarai nama AJK "Annual Dinner 2009/10". Aku agak terkejut dari senarai 8 orang yang dilantik sebagai AJK minggu lepas tapi sekarang telah menjadi 10 orang iaitu penambahan 2 orang baru. Aku sendiri tidak tahu samada ini satu kejutan ataupun memang telah aku jangkakan akan terjadi. Aku sendiri sudah masak dengan perangai Pengerusi "Welfare and Receration Club" yang suka membuat apa sahaja tanpa berbincang dengan AJK lain. Itu sebabnya aku kadangkala malas juga hendak memegang apa-apa jawatan selagi ada nama si Pengerusi ini.

Apa yang pasti sekarang ini AJK untuk Annual Dinner telah menjadi 10 orang iaitu 5 orang lelaki dan 5 oang perempuan. AJK ini terdiri daripada 7 orang yang juga merupakan exco Kesatuan Sekerja. seorang bekas exco Kesatuan Sekerja dan 2 orang lagi mungkin sekadar ahli biasa ataupun mungkin bukan ahli Kesatuan Sekerja. Apa yang pasti hanya seorang sahaja yang usia bawah 30an walaupun pada hakikatnya pihak pengurusan mahukan mereka yang bawah 30an sahaja mengendalikan Annual Dinner. Namun seperti yang aku jangkakan senarai nama yang aku tolak pada mulanya untuk dilantik sebagai AJK terpilih juga dalam senarai orang baru iaitu si Sundel Bolong.

Apabila aku melihat kembali emel aku geleng kepala sebab emel asal yang dihantar oleh AJK baru Annual Dinner bukan dibuat oleh Setiausaha ataupun Pengerusi tetapi yang peliknya AJK biasa sahaja. Alamak sis, janganlah gila kuasa. Inilah akibatnya kalau orang yang sama sahaja memegang jawatan pelbagai kelab dan tidak dapat membezakan diri sendiri di alam realiti dan fantasi.

Walaupun hari ini sibuk dengan "stock check" di akhir bulan tetapi aku pelik macam mana Pengerusi baru Annual Dinner boleh mengadakan mesyuarat sedangkan majoriti ahli terlibat dengan 'stock check'. Entahlah, mungkin terlalu teruja. Aku pula mendapat maklumat si Sundel Bolong buat perangai kerana asyik beliau sahaja yang bercakap di mesyuarat itu yang kononnya tahu segalanya dan meninggalkan awal mesyuarat kononnya banyak kerja. Ada segelintir ahli mula cakap sesama sendiri kerana kurang selesa dengan si Sundel Bolong. Jawapan aku senang sahaja " No komen". Itu sebabnya sejak dari awal lagi aku telah menolak nama si Sundel Bolong ini.

Hari ini juga Jabatan Accounts menerima kehadiran orang baru iaitu seorang staf perempuan Melayu. Aku sendiri tidak pasti samada orang baru ini akan bertahan lama memandangkan kerja beliau ada kaitan dengan seseorang yang memang tidak boleh dibawa berunding yang hanya manis di bibir tetapi di dalam hatinya penuh dengan warna hitam dan hasad dengki. Aku dengar khabar ada yang sudah mula panas punggung. Aku cuma berharap staf baru ini pandai-pandai membawa diri dan berhati-hati dengan staf di sekeliling samada di Jabatan Accounts ataupun di jabatan lain kerana ramai yang talam dua muka.

No comments: