Friday 4 December 2009

Terlebih Bajet

Lebih kurang jam 10.oo pagi satu mesyuarat diadakan untuk pembentangan kertas kerja atau bajet oleh AJK baru Annual Dinner. Aku tersenyum bila melihat data-data dan pembentangan oleh Pengerusi Annual Dinner. Aku faham mereka mesti hendak membuat jamuan itu lebih bagus daripada AJK sebelumnya. Tetapi kalau Ringi atau bajet belum lagi dibuat atau belum ditandatangani dan diluluskan oleh Managing Director bagaimana pula emel sudah dikeluarkan oleh Setiausaha tentang beberapa acara yang hendak diadakan di malam tersebut. Aku tidak hairan kalau mereka heboh akan membuat terbaik dan paling meriah tetapi jika terlebih bajet dari yang dicadangkan atau ditetapkan oleh pihak pengurusan.

Apabila Nobita sebagai wakil pihak pengurusan dan orang yang bertanggungjawab mahukan AJK baru dilantik dipanggil, beliau terus meminta semua acara yang melibatkan pekerja di malam itu dibatalkan kerana sudah terlebih bajet. Aku melihat wajah AJK berubah kerana apa yang telah dirancangkan atau diheboh berkubur hanya sekelip mata sahaja. Aku pelik mengapa mereka tidak mengendahkan nasihat kami agar jangan buat perancangan hingga terlebih bajet. Sekarang siapa yang malu? Mereka dan keluaraga mereka.

Selepas Nobita keluar dari bilik mesyuarat AJK melahirkan rasa tidak puashati dengan keputusan pihak pengurusan. Aku kemudian bersuara mengatakan begitulah yang kami telah alami sebelum ini dan sekurang-kurangnya sekarang mereka boleh memahami mengapa kadangkala kami tidak mampu berbuat lebih baik memandangkan bajet telah ditetapkan.

Aku berharap ini sebagai satu pengajaran buat mereka andaikata mereka dilantik lagi sebagai AJK Annual Dinner pada tahun mendatang. Apa yang perlu mereka ingat bahawa jangan fikir jadi AJK Annual Dinner akan menjadi glamour. Jangan asyik hendak mengutuk AJK terdahulu apabila sesuatu jamuan itu tidak memenuhi kehendak mereka. Selain daripada itu bersedialah menghadapi kutukan demi kutukan memandangkan beberapa acara yang dirancangkan oleh mereka telah dibatalkan. Apa yang penting lain kali jangan terlebih bajet.

No comments: