Tuesday 29 December 2009

Sijil Halal

Akhirnya pihak Pengurusan memilih Hui Bin Restaurant mengendalikan makanan untuk Jamuan Tahunan yang akan diadakan pada 16 Januari 2010 di Stadium Perbandaran Pasir Gudang, Johor Bahru. Pihak Pengurusan memberi alasan bahawa Hui Bin Restaurant telah mengemukakan bukti sijil Halal yang dikeluarkan oleh pihak IFRC Asia yang beralamat di Petaling Jaya, Selangor.

Persoalannya samada sijil ini memang betul halal atau sekadar boleh dibeli oleh sesiapa sahaja. Ini semua bermain di kepala AJK Annual Dinner. Apa yang menjadi tandatanya bagaimana sesebuah restoran yang dikendalikan di Johor Bahru tetapi dengan mudah pihak IFRC Asia di Selangor mengeluarkan sijil Halal tanpa penyelidikan yang terperinci. Aku dapat maklumat dari siasatan AJK bahawa pihak Jabatan Agama Islam Johor tidak tahu bahawa Hui Bin Restaurant mendapat sijil Halal.

Aku semakin keliru kerana tidak tahu wujudnya IFRC Asia yang boleh mengeluarkan sijil Halal kepada mana-mana pihak. Selama ini aku hanya menyangkakan bahawa sijil Halal akan dikeluarkan oleh pihak JAKIM yang akan dipantau oleh pihak Jabatan Agama Islam setiap negeri.

Sekarang terserahlah kepada para pekerja untuk membuat keputusan samada mahu menyertai atau tidak Jamuan Tahunan Makan Malam Syarikat berdasarkan kepada sijil Halal dari IFRC Asia.

No comments: