Monday 21 December 2009

Non Halal dan Diskaun

Aku sekali lagi menerima kejutan apabila pihak pengurusan berkeras mahukan makanan untuk Jamuan Malam Tahunan Syarikat dikendalikan oleh sebuah restoran yang diragui status halal. Aku juga tergelak besar apabila mendengar khabar pihak pengurusan meminta restoran itu memberi diskaun atau kurangkan harga hanya kerana "Non Halal". Persoalannya apa kena-mengena dengan diskaun dan 'Non Halal'. Ini adalah kerana kedua-dua masalah atau perkara ini adalah subjek yang amat berbeza.

Aku sendiri tidak faham dengan segala keputusan pihak pengurusan sejak kebelakangan ini. Adakah pihak pengurusan benar-benar ikhlas untuk membuat jamuan untuk pekerja-pekerja atau pun sengaja mencabar maruah pekerja yang majoriti beragama Islam. Aku sebagai salah seorang penasihat Jamuan Malam Tahunan hanya sekadar boleh memberi pandangan sahaja dan terserahlah kepada AJK untuk tindakan selanjutnya.

Harapan aku agar masalah penyediaan makanan untuk Jamuan Malam Tahunan Syarikat akan dapat diselesaikan dan diketahui jawapannya secepat mungkin. Apa-apapun biarlah restoran atau katering yang mengendalikannya adalah berstatus "Halal" dan bukannya "Non Halal".

2 comments:

enalsaria said...

bila n di mana buat annual dinner... tpt dulu lagi ke... stadium pasir gudang... mesti ada beauty contest utk mr. & miss...

hairie @ zm said...

tahu tak pa. macam biasalah tempat tersebut. mr & miss dah ketinggalan zamanlah, tapi kalau mrs mungkin ramai yg masuk kot.