Monday 16 November 2009

Kerana Tanah

Sekali lagi pergolakan dalam saudara-mara aku berlaku hanya kerana tanah pusaka yang ditinggalkan arwah datuk sebelah arwah abah. Sebenarnya beberapa tahun yang lepas pergolakan ini telah berlaku di mana kami saudara-mara tidak bertegur sapa dan bermasam muka. Apa yang lebih pelik orang yang memiliki sedikit sahaja bahagian tanah yang lebih berkuasa atau hendak tunjuk kedegilan. Ala senang cakap gila kuasa. Hehe...

Permusuhan mula berlaku sebaik sahaja bapa saudara aku iaitu adik bungsu arwah abah telah menjualkan bahagian tanah beliau kepada menantu sepupu aku. Aku tahu ada yang tidak setuju kerana harganya terlalu murah, tetapi kami adik-beradik tidak ambil peduli tentang hal ini. Masalah semakin bertambah sebaik sahaja sepupu perempuan aku yang lain pula telah menjualkan tanah bahagian beliau kepada anak saudaranya si A.

Apabila menantu sepupu aku berhasrat untuk membuat projek perumahan di atas tanah bahagian beliau dan seterusnya memecahkan geran atau lot tanah masing-masing, si A mula bersuara lantang dan enggan tandatangan tanda persetujuan. Si A mula lah buat dajal dan tunjukkan rasa bongkak memandangkan nama dia dah tersenarai di dalam geran tanah sebagai salah seorang pemilik walaupun bahagian yang dibeli cuma kecil sahaja. Tetapi bagi aku perbuatan beliau sebenarnya menunjukkan kebodohan. Akhirnya projek perumahan hanya jadi khayalan sahaja. Kemudian si A dan beberapa orang adik-beradik pula bermusuh dengan keluarga aku memandangkan kami juga setuju untuk bergabung membina projek perumahan. Apa yang dikesalkan apabila si A turut kurang ajar kepada bapa saudaraku iaitu Pak Andak yang merupakan generasi kedua pemilik tanah sedangkan si A hanya generasi ke empat.

Tapi sudah jadi lumrah alam kehidupan kita ibarat roda yang berputar. Kalau dulu si A dengan bongkak dan buat lawak bodoh meminta 1 juta jika mahu beliau tandatangan persetujuan ke atas projek menantu sepupuku yang juga merupakan suami kepada sepupu beliau, kini beliau terpaksa berhadapan dengan situasi yang sama. Kami menentang sebaik sahaja si A dengan bangga kononnya membantu anak-anak yatim iaitu anak saudaranya sendiri untuk membina sebuah rumah projek orang miskin.

Apa yang menjadi tandatanya kenapa kawasan tanah lain yang dipohon untuk projek itu tetapi kawsan tanah lain yang dibangunkan. Selain daripada itu berapa banyak bahagian tanah yang sebenarnya dimilikinya hingga sesuka hati sahaja hendak membina rumah di tapak yang jadi milik orang lain. Inilah masalahnya kalau orang kurang pemahaman atau cetek tentang tanah, matematik, ukuran, undang-undang dan faraid. Selain daripada itu masalahnya kalau orang berangan menjadi kaya dengan memangkah orang lain atau memiliki tanah sekangkang kera tetapi macam memiliki berekar-ekar tanah.

Kini pihak atasan yang berwajib telah mengarah supaya projek rumah miskin di atas tanah tersebut dibatalkan apabila ada bangkangan dan dipersoalkan. Pihak berwajib mahukan semua pemilik tanah tandatangan tanda setuju jika sesuatu projek hendak dilaksanakan di atas tanah tersebut. Persoalannya mengapa sebelum ini pihak berwajib begitu mudah meluluskan projek tersebut. Aku rasa tak perlulah aku menjawabnya kerana pasti jawapannya terlalu mudahkan. Aku kemudian buat lawak bodoh dengan adik-beradik bahawa tandatangan aku bernilai 1 juta.

No comments: