Thursday 19 November 2009

Cuai

Aku tak tahu kenapa hari ini aku begitu cuai sekali kerana selalunya aku amat berhati-hati jika mengendalikan kotak simpanan duit "petty cash". Tetapi aku hanya sedar kecuaianku sebaik sahaja waktu rehat tengah hari tamat dan apabila aku kembali ke pejabat didapati kotak simpanan "petty cash" berada di atas meja tanpa langsung dikunci. Namun yang peliknya laci meja terkunci dengan rapi.

Aku mula gelisah dan rasa tak sedap hati. Andaikata duit hilang, pastilah aku kena ikat perut untuk membayar semula kehilangan duit tersebut atas kecuaianku sendiri. Itu belum termasuk kena sumbat kapas di lubang telinga untuk mendengar suara mak nenek yang 24 jam sengaja mencari kesalahan orang lain. Maklum aje kalau kat dunia ni dia sahaja yang sempurna dan orang lain semua salah. Kalau dia salah pun, dia tetap menyalahkan orang lain atas kesalahan yang dilakukannya.

Sepanjang hari senyuman aku tawar sahaja dan gelisah sebab menanti samada abang cik ataupun Nobita menegur kecuaianku. Tapi aku tidak kisah sangat sebab aku boleh memberi jawapan kalau ianya terjadi. Syukur, Alhamdulillah sebab semua ini tidak berlaku. Adakah mereka tidak perasan kotak tersebut berada di atas meja tanpa aku berada di situ. Entahlah. Namun aku berharap selepas ini aku tidak akan cuai lagi berkaitan dengan kotak "petty cash" yang pertama kali terjadi.

No comments: