Friday 27 November 2009

Salam Aidil Adha

Hari ini semua umat Islam yang berada di Mekah melakukan salah satu rukun Haji iaitu wukuf di Arafah. Ini juga bermakna seluruh umat Islam menyambut Hari Raya Aidil Adha atau dikenali dengan Hari Raya Haji atau Hari Raya Korban.

Oleh kerana tahun ini 10 Zulhijah 1430 jatuh pada hari Jumaat, maka hari ini ada 2 khutbah untuk sembahyang Hari Raya dan sembahyang Jumaat. Di Malaysia kebiasaan sambutan Hari Raya Aidil Adha disambut secara sederhana tetapi berbeza dengan negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia ianya akan disambut secara meriah.

Aku ingin mengucapkan tahniah kepada kenalan aku yang telah berjaya menunaikan fardu Haji pada tahun ini yang sekarang akan bergelar Haji Azmi Abu Bakar (kawan sekelas di Institut Teknologi MARA), Haji Lokman Md Dali (bekas kawan sekerja dan agen insuran Uni.Asia) dan juga mungkin Haji Zulkarnain Mustafa (kawan sekelas Sekolah Tinggi Muar dan pengurus Restoran JM Bariani House). Aku tidak pasti Zulkarnain menunaikan Haji tahun ini ataupun tahun hadapan.

No comments: