Sunday 19 December 2010

Tingkatan 4 Sains 5, 1981

Gambar kenangan pelajar-pelajar tingkatan 4 Sains 5, Sekolah Tinggi Muar, Muar, Johor pada tahun 1981.

Di antara nama-nama yang aku ingat di barisan hadapan ialah Ahmad Zawawi, Musleh, Rosli, Theether, Rahim, Mashudi dan Hedzir. Manakala di barisan kedua pula Sanusi, Fairuz, Fuad, Nasarudin, Rozhan, Hamdan dan Khairul Kismie. Manakala di barisan ketiga pula Zulkifli, Shahrudin, Othman dan Zulkarnain. Kepada nama-nama yang tidak disebutkan terutama pelajar Cina, maaf dipohonkan sebab memori aku agak terhad kerana ianya sudah 29 tahun berlalu.

Kenangan yang paling tidak boleh dilupakan ialah apabila tingkatan 4 Sains 5 diumumkan sebagai kelas yang paling kotor dua minggu berturut-turut. Kami semua telah didenda memungut sampah di padang hoki sekolah yang terletak di seberang jalan sekolah atau bertentangan dengan pejabat kerajaan dan istana Muar. Guru tingkatan telah memberi amaran andaikata minggu berikut kelas kami diumumkan sekali lagi sebagai kelas paling kotor maka beliau akan menyuruh kami membersihkan kelas menggunakan baju sekolah masing-masing.

Walaupun di kelas ini ada pelajar dari pelbagai kaum, namun aku paling rapat sekali dengan pelajar-pelajar kaum Cina. Aku pun tidak tahu mengapa aku lebih rapat dengan pelajar Cina, tetapi yang pasti hanya mereka sahaja yang sudi berkawan dengan aku.

No comments: