Saturday 4 December 2010

Konvokesyen ITM 1988

Aku ingin mengembalikan nostalgia sewaktu konvokesyen Institut Teknologi MARA (ITM) ke 28 pada tahun 1988 yang berlangsung di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur. Aku menerima Diploma pada sidang kempat pada hari Ahad, 16hb Oktober, 1988 jam 2.00 petang.



Ini adalah barang atau tempat yang kononnya meletakkan sijil Diploma semasa konvokesyen tersebut. Semasa aku kecil selalu melihat di dada-dada akhbar gambar graduan-graduan terbaik dari universiti akan bersama-sama ibu bapa bergambar kononnya melihat sijil yang berada di dalamnya. Tetapi apabila giliran aku konvokesyen di ITM baru aku tahu tiada apapun sijil di dalamnya. Ini semua adalah satu simbolik untuk graduan pada hari konvokesyen.


Ini adalah buku aturcara termasuklah senarai nama-nama para graduan yang menerima Diploma bagi kursus masing-masing pada sidang dan hari tersebut. Tetapi berapa ramaikah kawan-kawan yang sama-sama mengharungi suka-duka di kampus yang kita kenali semasa di semester satu juga akan tersenarai namanya di dalam buku ini.




Ini pula adalah pakaian baju kurung cekak musang yang aku pakai semasa hari konvokesyen tersebut. Pada masa itu semua graduan lelaki Melayu diwajibkan memakai baju kurung berwarna hitam dan songkok. Apa yang uniknya pakaian ini aku sengaja menempahnya tanpa mempunyai pesak. Aku pada mulanya hendak menempah baju kurung Teluk Belanga iaitu pakaian rasmi orang negeri Johor, tetapi membatalkannya kerana bimbang ianya akan menjadi satu kesalahan pada pakaian hari konvokesyen.

No comments: