Saturday 18 December 2010

Tingkatan 3D, 1980

Ini adalah rakan-rakan pelajar semasa di dalam tingkatan 3D, Sekolah Menengah Sri Muar, Muar, Johor pada tahun 1980.

Nama-nama yang aku masih ingat di baris hadapan adalah Rohana, Latifah, Roslizah, Siti Azwan, Puan Manjit Kaur, Dass, Nabiha, Faridah, Jameah, Saleha dan Shariah. Manakala di baris kedua ialah Rosnah, Nobiha, Anita, Manimala dan Parawathy. Manakala baris ketiga pula Rashidin, Syed Hussain, Isa, Theether, Moses, Hedzir, Esa dan Zaini. Kepada mereka yang tidak disenaraikan nama harap dimaafkan disebabkan aku terlupa nama. Opss... mana nama aku pula. Aku berada di baris ketiga. Hehe...

Ada banyak kenangan di dalam tingkatan ini. Guru tingkatan pening kepala sebab kelas ini memang selalu membuat bising walaupun berbagai cara dibuat dengan menukarkan tempat duduk pelajar. Di dalam kelas ini ada anak saudara pelawak Mat Sentul. Ada dua pelajar Melayu yang boleh bertutur di dalam bahasa Mandrin. Selain daripada itu ada seorang pelajar perempuan yang merupakan anak seorang guru agama telah berkahwin dengan rakan karib aku semasa di dalam darjah 6.

Setelah tamat tingkatan 3 iaitu Sijil Rendah Pelajaran, empat dari pelajar perempuan telah berpindah ke tingkatan 4 aliran Sains di Sekolah Menengah Perempuan Sultan Abu Bakar, Muar dan tiga pelajar lelaki termasuk aku pula ke Sekolah Tinggi Muar kerana sekolah ini tidak mempunyai aliran Sains.

Namun perkara yang paling menarik dengar khabar ada salah seorang pelajar perempuan amat berminat dengan aku. Aku tidak pasti samada ianya benar ataupun sekadar gossip sahaja.

No comments: