Friday 2 October 2009

Sejadah, Melayu dan Bangla

Hari ini macam biasa aku pergi sembahyang Jumaat di masjid berdekatan tempat kerja yang biasa dikunjungi oleh pekerja lain. Kali ini agak sesak juga bas yang disediakan oleh pihak majikan memandangkan pekerja kontrak semakin bertambah termasuklah pekerja lelaki warganegara Bangladesh.

Manakala masjid pula hari ini dipenuhi oleh sejadah di segenap sudut terutama di sudut luar, belakang atau kawasan bukan ruangan utama masjid. Kebiasaannya sejadah disusun sebaris untuk sujud, manakala untuk duduk hanya beralaskan simen. Aku macam biasa akan duduk di tempat yang selalu aku duduk. Tapi hari ini aku perhatikan ramai di antara pekerja yang biasa duduk di tempat belakang yang bersandarkan tembuk atau dinding terpaksa mengubah tempat duduk apabila tempat itu dikuasai oleh Bangla.

Oleh kerana aku sudah biasa dengan kedudukan saf maka tidak menjadi masalah untuk duduk walaupun ruangan dipenuhi dengan sejadah kerana aku amat peka samada saf untuk duduk atau sujud. Tetapi memang menjadi kebiasaan Bangla suka redah sahaja maka mereka tidak peduli tentang kedudukan barisan saf. Malah yang membuat aku rasa pelik bila melihat jemaah Melayu termasuklah rakan sekerja boleh mengikut Bangla duduk di saf yang salah. Aku hanya berdiam diri sahaja kerana aku yakin bila waktu sembahyang nanti pastilah mereka akan membetulkan kedudukan saf seperti mana bertahun-tahun sembahyang di masjid tersebut.

Apabila tiba waktu sembahyang jemaah mulai kelam kabut untuk menentukan kedudukan barisan saf. Oleh kerana Imam sudah memulakan sembahyang jadi masing-masing membuat hal sendiri. Alangkah terkejutnya aku bila selesai sembahyang dan memberi salam aku lihat barisan saf aku di sebelah kiri penuh macam kebiasaannya tetapi di sebelah kanan aku selang tiga atau empat orang jemaah di dapati kosong. Manakala di saf belakang tersebut aku lihat majoritinya Bangla dan terselit beberapa jemaah orang Melayu. Aku hanya mampu gelengkan kepala semasa melangkah keluar dari masjid.

Inilah akibatnya kalau masjid dipenuhi dengan sejadah tanpa dapat membezakan ruang untuk duduk atau sujud, manakala orang Melayu memang tiada pendirian dan suka mengikut serta apabila orang Bangla mula menguasai masjid di Malaysia.

No comments: