Sunday 25 October 2009

4th AGM 2009

Hari ini kawasan perumahan tempat aku tinggal mengadakan mesyuarat tahunan dan pemilihan ahli jawatankuasa (AJK) yang baru. Adalah menjadi kebiasaan seperti setiap tahun sambutan penduduk pasti dingin. Aku sendiri tidak tahu mengapa perkara seperti ini sering berlaku terutama kepada penghuni Melayu. Apabila pihak pengurusan membuat peraturan baru atau menaikkan yuran penyelenggaraan mulalah masing-masing merungut. Tetapi apabila ada kesempatan untuk menyuarakan pendapat atau tidak puas hati melalui perjumpaan yang diadakan masing-masing enggan hadir.

Sebenarnya sudah kerap kali mereka ingin melantik aku menjadi AJK tetapi aku sering menolak dengan cara yang baik. Tetapi kali ini aku bersetuju untuk menjadi AJK dengan harapan aku dapat memberi beberapa pandangan dan sekaligus untuk melihat apa sebenarnya yang dilakukan oleh AJK sebelum ini. Walaupun ada penambahan 5 orang AJK namun yang pasti 9 orang lama masih lagi dikekalkan dengan jawatan terdahulu. Nampak gayanya pi mai pi mai tang tu juga.

Mesyuarat kali ini agak tegang juga memandangkan ada beberapa orang yang tidak berpuashati dengan corak pentadbiran AJK terdahulu. Apa yang pasti aku dan beberapa orang penduduk kaum Melayu yang sebelum tidak pernah hadir telah membuat satu strategi tentang pemilihan AJK namun tidak berjaya memandangkan kurang sokongan. Tetapi sekurang-kurangnya ada 3 orang Melayu berjaya menjawat jawatan AJK termasuk aku.

Apakah dengan kehadiran 3 orang AJK baru yang bermulut laser atau bukan jenis pak turut akan mampu mengubah corak pentadbiran sebelum ni? Apa-apapun tunggu dan lihat...

No comments: