Monday 12 October 2009

Pekerja Kontrak

Sejak kebelakangan ini perkerja di tempat aku mulai dipenuhi oleh pekerja kontrak dikalangan operator samada lelaki atau perempuan. Setiap hari ada sahaja pekerja baru yang masuk dengan pelbagai gaya dan ragam. Ada yang aku perhatikan memang serious untuk bekerja dan tidak mengabaikan hal ibadat, namun ada juga di kalangan mereka yang aku lihat lebih kepada untuk berseronok maklum sahaja kilang elektronik dimonopoli dengan operator perempuan.

Tadi semasa aku ke kantin waktu rehat petang aku terdengar salah seorang pekerja kontrak lelaki bertanya harga makanan pada salah seorang pekerja kantin. Aku begitu sayu apabila melihat keadaan ini. Maklum sahaja mereka baru hendak memulakan alam pekerjaan pasti tidak mencukupi wang. Adalah lebih baik bertanya harga makanan sebelum mengambil dan membawa ke kaunter, manalah tahu kalau harga melebihi dari wang yang ada di dalam kocek seluar.

Aku pada mulanya hendak sahaja bersuara supaya budak itu mengambil sahaja makanan dan aku membayarkan. Tetapi bila kenangkan kembali sesetengah orang yang sering lupa diri dan kurang ajar setelah aku membantu membuat aku mendiamkan diri. Aku bukanlah hendak mengungkit kepada orang yang aku bantu atau meminta balasan dari mereka tetapi cukuplah sekadar menghargai dan menghormati aku. Aku pasti kalau rakan sekerja yang rapat membaca pasti mengetahui perkara yang aku maksudkan ini. Aku dah serik hendak membantu orang terutama pekerja kontrak ini yang sering lupa diri asal usul mereka.

No comments: