Tuesday 5 May 2009

Wabak H1N1

Sekarang dunia dilanda wabak virus H1N1. Walaupun Malaysia masih selamat dari wabak ini namun pihak pengurusan tempat aku bekerja telah mengambil langkah berjaga-jaga. Hari ini setiap pekerja yang melangkah ke kawasan kilang dikehendaki melalui pemeriksaan untuk mengesan suhu badan masing-masing.

Oleh kerana tempat cis clock kedatangan dan pemeriksaan suhu badan adalah di kawasan yang sama maka sudah pasti suasana agak sedikit kelam-kabut. Aku pada mulanya berbaris untuk melalui kawasan tersebut akhirnya terus meluru kehadapan untuk cis clock kedatangan dengan bergilir dengan orang yang berbaris di belakang aku. Akhirnya ramai yang mengikut cara aku kerana bimbang dianggap datang lewat. Apabila ramai dah berpusu-pusu maka sudah pasti dari satu barisan sudah menjadi entah berapa barisan.

Akhirnya oleh kerana masih terlalu ramai yang berbaris sedangkan masa untuk waktu bekerja semakin hampir pihak pengurusan terpaksa membenarkan pekerja-pekerja memasuki kawasan kilang tanpa pemeriksaan. Ermm... macam begitulah yang sering berlaku kepada pihak pengurusan yang tidak bersedia apabila ingin melakukan sesuatu dasar seperti kata pepatah hangat-hangat tahi ayam.

Apakah hari esok pihak pengurusan sudah bersedia untuk mengatasi masalah seperti hari ini? Apa-apapun aku akan mengatur strategi supaya tidak penat berbaris seperti hari ini. Hehe..

No comments: