Wednesday 20 May 2009

Kursus

Hari ini aku menghadiri kursus Tatacara Siasatan Dalaman dan Prosedur di Mutiara Hotel, Johor Bahru yang dikendalikan oleh Kelab Sosial Jabatan Tenaga Rakyat. Walaupun jawatan atau pekerjaan aku bukan dibidang Human Resources namun sebagai seorang daripada ahli panel Siasatan Dalaman pihak majikan menghantar aku kursus untuk mendalami lagi ilmu tersebut.


Sepanjang hari mengikuti kursus tersebut berbagai-bagai prosedur berkaitan siasatan dalaman dapat aku pelajari. Walaupun aku sudah biasa mengendalikan kes-kes di tempat kerja ternyata prosedur yang selama ini aku dan ahli panel lain menjalankan tatacara adalah salah. Namun begitu aku tidak boleh dipersalahkan kerana aku dilantik tanpa mengikuti kursus yang sebenar dan tambahan pula tatacara selama ini diajar oleh pihak Jabatan Personnel sendiri.


Aku kadangkala tidak faham mengapa segelintir masyarakat tidak faham atau kadangkala mungkin tidak ambil peduli sesuatu yang perlu dilakukan. Aku bukanlah untuk mencari kesalahan orang lain ataupun untuk dunia bahawa akulah sebenarnya yang pandai dan prihatin tetapi macam bengang apabila ada perserta suka menyoal sesuatu yang di luar dari tajuk kursus tersebut. Kalau dah skop kursus berkaitan dengan prosedur siasatan dalaman mengapa pula ditanya hal-hal yang berkaitan bagaimana untuk menyelesaikan masalah pekerja.

Ada pula bila penceramah kata bila kendalikan kes maka soalan yang bebentuk lucah tidak boleh digunakan maka ada juga peserta yang bertanya macam mana soalan berbentuk lucah yang dimaksudkan. Aku rasa macam pelik kalau perserta tidak tahu macam mana soalan yang berbentuk lucah. Apa yang lebih membuat aku rasa pelik tu bila soalan itu dikemukakan oleh seorang wanita yang sudah berkahwin dan juga seorang dua lelaki yang cuba kontrol macho ataupun cuba nampak macam terlalu baik. Apa yang aku rasa macam tidak puas hati bila mereka tetap mahukan jawapan. Peliklah mereka ni.

Apa-apapun kursus ini amat berguna buat diriku dan akan aku gunakan sepenuhnya ilmu tersebut sebagai menjalankan tanggungjawab aku sebagai Ahli Panel Siasatan Dalaman yang telah diamanahkan oleh syarikat kepada aku.

1 comment:

Anonymous said...

Bole minta nota kursus berkenaan utk rujukan saya. T.kasih