Thursday 7 May 2009

Makan Di Sabak Awor


Semasa cuti sambutan Hari Pekerja aku telah pulang ke kampung. Oleh kerana seminggu sebelum itu aku menyambut hari ulangtahun kelahiran yang ke 44 dan mengambil kesempatan untuk berkumpul bersama keluarga yang lain aku telah membelanja kaum keluarga makan malam. Walaupun bilangan ahli keluarga kami adalah sederhana namun memang sukar juga untuk mengumpulkan kesemuanya memandangkan masing-masing mempunyai urusan tersendiri dan keadaan yang lain.
Walaupun sebelum ini kami sekeluarga sering menjadikan Melaka sebagai destinasi untuk makan, namun kali ini aku memilih kampung halaman aku sendiri iaitu Medan Ikan Bakar Sabak Awor, Muar. Secara jujur aku katakan inilah pertama kali aku menjejakkan kaki ke tempat ini walaupun ianya sudah lama wujud dan berdekatan dengan rumah aku di kampung. Menurut cerita adik-beradik aku yang dah beberapa kali makan di Sabak Awor ini, tempat ini pada mulanya hanyalah warung-warung yang berdekatan dengan persisiran Sungai Muar tetapi kini telah diindahkan.


Oleh kerana ada beberapa kesilapan teknikal dan keadaan sedikit kelam-kabut malam itu, aku tidak berkesempatan untuk mengambil gambar pemandangan dan suasana di situ. Ini pun aku bernasib baik semasa tengah makan teringat untuk mengambil gambar beberapa makanan yang telah kami makan pada malam itu. InsyaAllah jika ada kesempatan dilain masa aku ke Medan Ikan Bakar Sabak Awor pasti aku akan abadikan gambar sebagai kenangan.

No comments: