Saturday 1 August 2009

Akta ISA

Akta Keselamatan Dalam Negeri atau Akta ISA kini hangat diperkatakan lagi. Aku sendiri tidak faham dengan kerenah masyarakat Malaysia sejak kebelakangan ini. Apakah masyarakat Malaysia kini semakin pandai memandangkan terlalu banyak universiti dan pangajian tinggi ataupun sebenarnya masyarakat Malaysia semakin bodoh.

Aku bukanlah seorang ahli politik tetapi sebagai masyarakat Malaysia aku kadangkala semakin keliru dengan situasi politik hari ini. Aku bukanlah seorang rakyat yang jahil langsung tidak mengetahui tentang sejarah wujudnya Akta ISA, tetapi bagaimana dengan pemahaman orang lain. Adakah rakyat kita hari ini telah buta sejarah? Ataupun adakah sejarah telah membutakan rakyat Malaysia.

Apakah perlu dan berbaloi rasanya demontrasi jalanan diadakan semata-mata untuk menjadi jaguh dengan menggesa pihak kerajaan memansuhkan Akta ISA. Adakah Akta ISA ini adalah satu akta untuk kesenangan kerajaan Barisan Nasional? Adakah ianya juga merupakan satu malapetaka kepada pihak pembangkang? Adakah ia memberi kebaikan kepada rakyat? Jadi fikirkanlah sendiri dengan hati yang terbuka dan fikiran yang waras.

Walau apapun jawapan yang diberi, setakat hari ini aku belum pernah terdengar pula mereka yang ditahan di bawah Akta ISA diseksa. Apakah memang ada tetapi aku yang ketinggalan tentang fakta ini. Entahlah.

Pada pandangan aku janganlah kerana permainan bibir-bibir orang politik ini akan memusnahkan kedaulatan negara Malaysia. Janganlah kerana kita buta sejarah maka kita terus menjadi pak turut. Jangan kita salahkan sejarah kalau kita tidak faham tentang sejarah. Jangan kita lupakan sejarah yang telah memerdekakan Tanah Melayu. Namun yang aku rasa pelik kenapa orang Melayu yang bersugguh-sungguh menentang Akta ISA hingga sanggup mengadakan demontrasi yang kemudian menyusahkan kaum Melayu sendiri.

No comments: