Sunday 23 August 2009

2 Ramadan 1430H

Alhamdulillah hari ini adalah hari ke 2 umat Islam di Malaysia menunaikan ibadat puasa. Aku masih lagi berada di kampung untuk menyambut bulan Ramadan. Ini bermakna aku dapat lagi berbuka puasa pada 2 Ramadan bersama-sama keluarga. Namun suasana berbuka puasa 2 Ramadan ini amat berbeza kerana kami adik-beradik berkumpul walaupun tidak kesemuanya ada bersama-sama. Tetapi yang pasti ia mengamit kenangan aku bersama arwah emak dan abah.Walaupun juadah berbuka puasa hanyalah makanan biasa namun keriuhan berbuka puasa tetap terasa dengan gelagat anak-anak saudara aku walaupun mereka semua sudah membesar. Anak saudara aku yang berusia 15 tahun mencadangkan berbuka puasa dengan mee kari. Jadi terpaksalah kami mengikut perancangan yang diaturkan oleh beliau.


Anak saudara aku yang tinggal di Johor Bahru pula mencadangkan buat air sirap bandung. Dia kemudian sms kepada sepupu dia yang sebaya meminta bapanya membeli aiskrim soda. Aku pula dengan segera membekukan ais di dalam peti ais. Anak-anak saudara aku juga sesama mereka membuat kuih buah melaka atau onde-onde. Kalau dah tiga orang yang membuatnya, pastilah bentuknya tidak sama. Jadi apabila 15 minit lagi waktu berbuka, kakak ipar aku pula mengambil giliran untuk membuat air sirap bandung. Aku yang memang jarang berbuka dengan air batu terliur juga untuk meminumnya walaupun aku tetap dengan berbuka dengan air panas. Semasa hendak membuat air teh didapati air panas tinggal sedikit sahaja dan dalam kelam kabut tu tetiba dengar suara azan menandakan berakhirnya 2 Ramadan 1430H.

Walaupun kami tidak dapat mengumpulkan kesemua adik-beradik dan ipar duai serta anak-anak saudara, namun kemeriahan 2 Ramadan cukup terasa. Jadi tidaklah sia-sia aku mengambil cuti pada hari esok semata-mata untuk menyambut bulan Ramadan di kampung.

No comments: