Tuesday 16 June 2009

Salah Siapa

Hari ini aku telah diarahkan oleh Giant untuk menerangkan hal-hal kerja yang berkaitan dengan Costing atau Stock Report kepada staff dari HQ bahagian Communication System. Kehadiran mereka sebenarnya adalah untuk mengetahui tentang segala sistem yang berkaitan dengan kerja dan laporan yang selama ini dilaksanakan. Oleh kerana pihak pengurusan telah bertukar tangan maka sudah pasti satu sistem baru juga akan diperkenalkan.

Aku sendiri tidak tahu siapa harus dipersalahkan di dalam hal ini. Walaupun staff dari HQ telah datang hampir seminggu namun aku tidak diberitahu tentang kehadiran dan tujuan sebenarnya kehadiran mereka. Oleh kerana aku hanya diberitahu di saat akhir untuk mengalas tugas ini maka aku hanya menerangkan proses kerja berdasarkan kepada pengalaman dan apa yang aku buat selama ini tanpa membuat persediaan yang rapi.

Sebenarnya agak sukar juga ingin menerangkan kepada mereka ini maklum sahaja kalau itik dan ayam berkomunikasi. Apa yang aku perhatikan mereka ini macam keliru dengan proses yang aku terangkan. Aku pun tidak boleh menyalahkan mereka sepenuhnya tentang kekeliruan tersebut maklum sahaja sebelum ini mereka mendapat penerangan dari abang cik tanpa pengetahuan aku. Andaikata ada pencanggahan penerangan pasti akan membuat mereka bertambah keliru. Jadi salah siapa.

Aku sendiri menjadi keliru apabila mereka menunjukkan satu carta yang tidak terdapat isi kandungan yang aku terangkan dan juga laporan yang dilampirkan. Aku yang tidak mengetahui hal carta tersebut pada mulanya agak tergamam juga. Namun pengalaman berhadapan dengan juruaudit sebelum ini membuat aku tenang untuk tidak mengeruhkan keadaan. Nasib baiklah mereka boleh menerima cadangan aku agar mereka bertanya kepada abang cik kerana carta tersebut dibuat oleh beliau. Namun aku tidak pastilah kalau mereka mengumpat aku kerana aku bukan faham apa pun yang mereka cakap di dalam bahasa Jepun.

Aku tidak begitu yakin bahawa mereka benar-benar memahami tentang semua laporan dan kerja-kerja aku yang berkaitan. Ini adalah kerana aku kadangkala melihat wajah mereka seperti di dalam kekeliruan dan menggaru kepala. Namun aku dapat maklumat Satoi amat memuji cara aku memberi penerangan kerana begitu jelas. Adakah pengakuan itu ikhlas atau sengaja untuk menjaga hati aku.

Siapa yang patut dipersalahkan. Salahkah Giant kerana mengarahkan aku memberi penerangan kerja kepada staff dari HQ? Adakah abang cik yang bersalah kerana tidak berbincang dengan aku terlebih dahulu? Salahkah aku kerana tidak pandai bertutur di dalam bahasa Jepun bagi memudahkan komunikasi. Atau mungkinkah aku yang bersalah kerana tidak pandai menjadi tenaga pengajar yang baik. Jadi salah siapa...

No comments: