Friday 19 June 2009

Jawatan Kosong

Beberapa minggu yang lepas tempat aku bekerja ada mengiklankan pelbagai jawatan kosong di akhbar dan juga internet. Aku kemudian menerima sms dari bekas rakan sekerja minta pandangan jika dia ingin memohon kembali bekerja. Aku menjawab tidak menjadi kesalahan untuk dia memohon jawatan tersebut tetapi dengan syarat kena membuat persediaan dari segi fizikal dan mental.

Aku yakin dia mesti mengagak aku sengaja membuat lawak bodoh. Tetapi begitulah hakikatnya apabila pihak pengurusan telah bertukar sudah pasti sedikit demi sedikit peraturan atau sistem akan berubah. Kalau dulu agak mudah untuk membuat kerja lebih masa tetapi kini banyak tapisan sebelum kerja lebih masa diluluskan.

Aku sendiri menjadi keliru di dalam kegawatan ekonomi ini dan kekurangan permintaan, macam tidak percaya pula pihak majikan ingin menambah pekerja dikalangan staff. Kalau dahulu majikan sering mengatakan staff terlebih tetapi kenapa sekarang masih lagi ingin menambah staff. Pelik betul.

Apa yang membuat aku tersenyum jabatan Accounts pun terdapat jawatan kosong. Kadangkala aku menggaru kepala yang tak gatal. Adakah masih tidak mencukupi staff Accounts? Pada pandangan aku tidak berguna juga kalau ditambah staff kalau yang banyak membuat kerja masih lagi staff yang lama. Apa guna mengambil staff baru kalau tidak berupaya menghadapi cabaran seperti staff lama. Apakah perlu menambah staff baru tetapi membuat kerja lembab dan hanya menunggu staff lama menyerahkan data atau menyelesaikan masalah. Tetapi siapakah aku untuk mempertikaikan terdapatnya keksongan jawatan Accounts seperti yang diiklankan.

Hingga ke saat ini aku tidak mendengar langsung ketua jabatan ada membuat temuduga untuk staff baru Accounts. Adakah tiada sesiapa yang memohon jawatan tersebut ataupun kemungkinan ada yang memohon tetapi ditolak oleh ketua jabatan sebelum dipanggil temuduga. Aku hanya mampu tersenyum sahaja kerana aku percaya tidak logik beribu-ribu graduan yang keluar dari universiti tidak mungkin tiada seorang pun yang layak untuk menjawat jawatan tersebut. Aku malas untuk mempertikaikan kerana kalau sesiapa dapat membaca minda aku ini pasti tahu apa yang ingin aku sampaikan.

Aku tidak bermaksud untuk mengeruhkan suasana tetapi sebagai abang, pakcik dan orang yang ada sedikit pengalaman, nasihat aku kepada graduan baru jika memohon jawatan kosong dalam jabatan Accounts terutama syarikat swasta perlulah berfikir banyak kali. Jika dapat menghias kerusi meja di jabatan Accounts swasta adalah sesuatu yang amat membanggakan. Adakah aku insan yang bertuah? Entahlah, tetapi aku hanyalah insan yang cuma bernasib baik dapat menempatkan diri di dalam jawatan kosong di jabatan Accounts suatu ketika dahulu yang kini ibarat seperti melukut di tepi gantang yang sekadar menanti lebih kurang 10 tahun akan datang untuk bersara.

2 comments:

zainal said...

jawatan apa yang kosong.. boleh tak aku apply

hairie @ zm said...

Macam-macam ada. Kalau kau minat nak ganti kak antoi pun boleh. Hehe.. Kalau ada Diploma dan Ijazah dan sanggup terima gaji seperti lulusan SPM memang digalakkan. Ada minat?