Sunday 21 June 2009

Abah

Abah, papa, bapa, ayah atau daddy adalah satu gantinama diri yang kita ungkapan untuk memanggil bapa kita. Hari ini adalah hari bapa, jadi aku ingin berkongsi cerita kepada pembaca mengenai bapa aku yang aku panggil abah.

Arwah abah adalah seorang pegawai polis berpangkat sarjan. Kehidupan beliau sebagai anggota polis menyebabkan beliau sering berpindah-randah demi menjalankan tugas. Itu menyebabkan kami adik-beradik dilahirkan di beberapa buah tempat atau daerah di negeri Johor. Aku sendiri walaupun dibesarkan di daerah Muar tetapi dilahirkan di Paloh, Kluang. Oleh kerana arwah abah adalah seorang anggota polis maka sudah pasti anak-anak beliau dididik dengan cara tegas dan displin. Apa yang uniknya surat beranak aku ditulis dan ditandatangani oleh arwah abah.

Arwah abah aku ini memiliki tubuh yang tinggi dan mempunyai wajah yang agak serious atau garang. Walau bagaimanapun arwah abah tidak pernahpun mendera kami sekeluarga, namun dia cukup marah kalau ada diantara kami membuat kesalahan. Walaupun kami adik-beradik diberi kebebasan, namun kami tetap menghormati arwah abah dan selalu berfikir sebelum membuat sesuatu. Arwah abah cukup marah kalau ada sesiapa mengadu kenakalan kami adik-beradik. Kalau kami bergaduh dengan anak jiran, walaupun kesalahan tersebut berpunca dari anak jiran namun arwah abah tetap menyalahkan kami. Arwah abah pernah memarahi aku dengan berkata "Kalau dah tahu budak tu tak boleh diusik kenapa berkawan dengan budak tu".

Arwah abah boleh dikatakana amat murah hati dan tidak suka kalau memberi sesuatu makanan kepada orang lain setakat melepaskan batuk di tangga sahaja. Arwah abah ada menanam berbagai pokok buah-buahan untuk dinikmati oleh anak cucunya. Setiap kali ada orang ingin membeli buah-buahan pasti arwah abah tidak akan menjualnya sebaliknya hanya memberi sahaja. Kadangkala apabila ada jiran mendesak untuk membeli maka arwah abah akan menjual juga tetapi memberi lebih dari yang diminta seperti membeli 1 kg tetapi memberi lebih dari 2 kg. Oleh kerana aku yang sentiasa berada di rumah maka aku jugalah yang sering diminta menghantar buah-buahan di rumah jiran. Jadi setiap kali juga aku akan menghafal ayat "abah kata yang lebih tu sedekah" kalau disoal oleh jiran.

Semasa aku kecil arwah abah sering membawa aku naik basikal yang berpalang di hadapan ke hulur ke hilir. Aku paling suka kalau arwah abah ajak ke bandar sebab masa itulah aku berpeluang menikmati roti prata dan teh tarik di kedai mamak. Apa yang membuat aku pelik masa itu apabila arwah abah akan cakap bahasa tamil atau cina apabila berhadapan dengan kaum tersebut. Tetapi apabila aku meningkat dewasa aku mula faham bahawa sebagai anggota polis yang bertugas sebagai Ketua Polis Balai (KPB) tentulah arwah abah akan berhadapan dengan pelbagai kaum dan pastilah dia dapat memahami sedikit bahasa tersebut.

Walaupun semasa aku ke sekolah agama menaiki basikal, arwah abah pasti akan mengekori aku dari belakang dengan basikal lain. Setelah dia berpuashati aku mampu menjaga keselamatan sendiri maka aku dibiarkan pergi sendirian. Aku dapati arwah abah selalu memastikan kebajikan keluarga mesti sempurna. Aku masih ingat semasa aku kecil aku sering ke surau mengikut arwah abah. Jadi apabila ada jamuan makanan pasti kanak-kanak akan diasingkan dari orang dewasa. Setiap kali itu juga arwah abah akan bangun dari tempat duduk dia untuk melihat apa yang aku makan. Apa yang membuat aku terharu arwah abah akan mengambil makanan bahagian dia dan memberi pada aku dan beliau sanggup tidak makan kerana aku.

Pada tahun 1980 sewaktu aku menuntut tingkatan 3, arwah abah meninggal dunia. Aku terlalu sedih sebab tidak dapat melihat lagi kelibat dan senyuman arwah abah setiap kali ke sekolah mengambil kad kemajuan peperiksaan aku. Kalau dahulu arwah abah akan menghantar cucu saudara beliau melanjutkan pelajaran ke ITM tetapi apabila aku melanjutkan pelajaran di ITM aku tidak dapat menikmati kemanisan bagaimana seorang anak dihantar oleh bapanya untuk melanjutkan pelajaran. Apa yang membuat aku sebak arwah abah tiada di dalam dewan untuk melihat hari konvokesyen aku di ITM.

Kini setelah 29 tahun arwah abah meninggal dunia aku masih lagi merinduinya. Walaupun arwah abah tidak pernah merasai wang pendapatan aku, namun aku hanya mampu sedekahkan al fatihah sebagai ganti. Setiap kali aku pulang ke kampung pasti aku akan menziarahi kubur arwah abah. Sesungguhnya aku amat berbangga menjadi anak arwah abah seorang anggota polis atau Ketua Polis Balai berpangkat sarjan.

Al-Fatihah untuk arwah abah, Mahmood bin Saat.

No comments: