Saturday 20 June 2009

Bahasa Inggeris

Isu penggunaan Bahasa Inggeris (BI) kini hangat semula diperkatakan. Sebelum ini ianya hangat diperkatakan penggunaan BI di dalam matapelajaran Sains dan Matematik seperti yang diamalkan sekarang tetapi kini ada cadangan diwajibkan lulus BI jika ingin mendapat sijil penuh di dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Apabila kerajaan pimpinan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir mewajibkan penggunaan BI dalam matapelajaran Sains dan Matematik, suara yang tidak puashati dengan hal ini hanya sayup-sayup sahaja. Tetapi selepas Tun Mahathir meletakkan jawatan maka suara-suara itu terus gah sehingga tercetusnya situasi yang agak tegang.

Aku tidak tahu mengapakah ada segelintir masyarakat Malaysia membantah penggunaan BI dalam Sains dan Matematik. Kadangkala kedengaran agak lucu juga apabila alasan diberi kerana pelajar-pelajar di luar bandar tidak dapat menguasai BI maka sudah pasti mereka sukar untuk mempelajari Sains dan Matematik. Persoalannya adakah selama ini ianya diajar di dalam Bahasa Malaysia maka pelajar-pelajar mendapat keputusan yang baik?

Pada pandangan aku penggunaan dan penguasaan BI adalah amat penting bagi generasi sekarang. Aku bukanlah untuk menentang atau menghina Bahasa Malaysia (BM) sebagai bahasa rasmi tetapi dalam keadaan tertentu BI amat penting di dalam pelbagai urusan. Oleh itu bagi aku kerajaan harus bijak bagaimana penggunaan dan penguasaan BI perlu dilaksanakan.

Kalau kita perhatikan masyarakat hari ini penguasaan di dalam BI amat lemah sekali terutama dikalangan orang-orang Melayu. Buku-buku rujukan ilmiah di universiti terutama dibidang undang-undang dan management kebanyakkannya di dalam BI. Oleh itu kegagalan pelajar menguasai BI sudah pasti menyukarkan mereka untuk mendalami ilmu yang ada. Apabila bekerja dengan syarikat swasta maka penguasaan BI amat penting untuk komunikasi dengan pelbagai kaum di peringkat atasan atau pengurusan.

Aku bukanlah untuk menyokong ataupun untuk menentang cadangan kerajaan apabila melaksanakan BI dalam Sains dan Matematik dan kini berhasrat untuk mewajibkan lulus di dalam BI bagi mendapat sijil penuh di dalam SPM. Aku tahu kerajaan mahukan masyarakat Malaysia hari ini boleh menguasai BI tanpa melupakan bahasa kebangsaan, tetapi mungkin cara perlaksanaan tidak kena pada tempat atau cara yang sesuai. Aku amat sedih melihat para cendiakawan yang mungkin bermotifkan politik menentang hasrat kerajaan tanpa mencari jalan penyelesaian. Adalah lebih baik para cendiakawan berbincang dan memberi cadangan apa yang perlu dilakukan untuk memastikan generasi Malaysia akan datang boleh menguasai BI.

Aku bukanlah seorang cendiakawan, tetapi bagi aku tidak memadai penggunaan BI dalam matapelajaran Sains dan Matematik tetapi kalau pelajar masih lemah menguasai BI sepenuhnya dan kemudian menjadi satu isu kepada parti politik yang kononnya ramai ibubapa dan pelajar tidak bersetuju dengan perlaksanaan tersebut. Mengapa kerajaan tidak mengadakan pelajaran tersebut diajar di dalam dua bahasa dan ibu bapa dikehendaki menentukan anak-anak mereka samada diajar di dalam BI atau BM. Selain daripada itu pihak Kementerian Pelajaran dikehendaki mengubah sistem pelajaran dengan memastikan matapelajaran BI mesti diajar setiap hari di sekolah sebanyak dua sessi atau 1 jam.

Aku rasa ini sahaja cara yang boleh dilaksanakan jika ingin memastikan ada kemungkinan para pelajar boleh menguasai BI sebelum peraturan baru mewajibkan pelajar lulus di dalam BI untuk mendapat sijil penuh di dalam SPM.

No comments: