Saturday 27 December 2008

Keracunan Makanan

Dah beberapa hari aku tidak dapat kemaskinikan blog aku ini. Kepada pembaca-pembaca yang telahpun berkunjung blog aku ini, ribuan terima kasih aku ucapkan. Setakat ini yang aku tahu ialah Muslim, Farah, Shema, Lan Kida dan juga Fendi. Itupun melalui komen-komen yang telah diberikan. Thank you.

Malam penganut agama Kristian menyambut Krismas aku dilanda keracunan makanan. Aku lemah dan tak berdaya kerana muntah dan cirit birit. Aku gagahkan juga ke klinik yang berdekatan untuk mendapat rawatan lebih kurang jam 12.30 tengah malam. Pada keesokkannya penyakit ku ini masih belum pulih. Tetapi yang pasti sepanjang hari itu aku langsung tidak menyentuh makanan. Aku cuma mampu minum air sahaja kerana tidak berselera untuk makan. Badan aku tak larat sangat untuk bangun atau bergerak. Aku lebih banyak baring di katil sahaja.

Walau bagaimanapun aku masih sempat berbalas sms dengan Muslim yang telah datang bercuti ke rumah kakak beliau di Johor Bahru. Erm... terkilan juga sebab aku tidak dapat berjumpa beliau. Apa nak dikatakan dah bukan rezeki untuk aku berjumpa dan berborak panjang dengan Muslim.

Pada 26 Disember aku gagahkan juga ke tempat kerja memandangkan kesihatan aku beransur pulih. Kalau ikutkan hati memang aku hendak mengambil cuti tetapi memandangkan hari itu adalah hari 'stock check inventory' aku gagahkan juga ke tempat kerja. Tujuan aku ialah untuk mengambil semua data bagi membolehkan aku membuat kerja-kerja di rumah nanti memandangkan aku akan bercuti panjang selama seminggu bermula hari ini. Adalah menjadi kelaziman cuti panjang ini aku pasti balik kampung untuk menikmati kedamaian rumah tempat aku dibesarkan.

Ermmm.... berbalik pasal aku kena keracunan makanan tu, semalam aku timbang berat badan. Aku terkejut sebab aku turun 3 kilo. Haha... Tapi yang pasti masa datang ke tempat kerja muka aku kelihatan pucat, mata cengkung dan badan masih lemah. Ada kawan-kawan cadangkan aku mengambil minuman "100 plus". Aku cuba selidik dari mana punca kejadian keracunan makanan ini aku hadapi. Aku cuma teringat aku ada makan 'Nasi Ayam Goreng' sebelum waktu maghrib. Tetapi bila kerani aku bertanya samada aku ada makan lain selain itu aku menjawab 'ya' iaitu sambal kat kantin ofis jam 3 petang. Menurut kerani aku dalam sambal tu ada lalat. Cis... aku AJK kantin termakan lalat kot.

Walau bagaimanapun aku sempat juga menyalin data yang perlu dalam 'pendrive' untuk buat persediaan report walaupun aku belum mendapat laporan report yang sebenarnya. Jadi hari ini aku kena selesaikan segala persediaan report sebelum aku balik ke kampung esok pagi.

Aku berharap aku tidak lagi mengalami keracunan makanan, maklum ajelah esok rumah sepupu aku ada majlis perkahwinan. Serik aku.

2 comments:

fendi said...

lain kali cuba kaedah ini.....

Buat bubur nasi dan campur sedikit garam. Tapis airnya dan minum sewaktu air itu panas suam. Amalkan dua kali
sehari sehingga cirit birit anda hilang.

petua ini di cedok dari :Pelita Brunei

Mus_Astley said...

Fendi ni memang pendita lah.. hehehe.. Anyway Zuhairi, selalu ajer aku datang JB x dapat jumpa ko. Takpelah.. lain kali lah..