Monday 9 August 2010

Lanjutan Terlepas Pandang

Kekecohan terus berlaku akibat dari memo pertukaran jadual waktu kerja. Ada segelintir pekerja cuba mengeruhkan suasana dengan mengaitkan perkara ini dengan waktu solat Jumaat. Aku sekadar membaca dan malas untuk mengecohkan lagi keadaan ini. Aku sangkakan apabila pekerja tersebut dipanggil oleh pihak Personnel untuk diterangkan keadaan yang berlaku maka ianya akan berakhir, tetapi semakin kecoh.

Kemudian ada lagi emel yang dihantar oleh seseorang yang cuba mempertikaikan mengenai waktu keluar solat Jumaat bagi lelaki yang beragama Islam. Selepas itu ada pekerja bernama M bukan nama sebenar telah menjawab bagi pihak Personnel untuk menerangkan kedudukan sebenarnya. Wow... bahasanya amat tajam kepada semua pihak yang masih tidak faham akan keadaan ini. Kalau aku berada di tempat mereka seperti apa yang dijelaskan oleh si M pasti boleh membuat aku rasa malu. Aku sendiri tidak faham mengapa kita suka menunding jari untuk menyalahkan orang lain sedangkan semua itu berpunca dari kesalahan kita sendiri. Apa yang aku tahu agama Islam tidak pernah membebankan umatnya.

Aku sangka selepas jawapan dari si M pasti pekerja-pekerja akan tesentap dan lebih memahami akan segala peraturan yang telah dibuat oleh pihak syarikat. Bagi aku penerangan dari M cukup padat dan dapat menghuraikan segala persoalan pekerja lelaki beragama Islam akibat dari kita sendiri yang terlepas pandang. Tetiba ada staf baru di dalam nada serious menghantar emel cuba menyalahkan pihak Kesatuan Sekerja kerana hal yang berkaitan solat Jumaat. Aku tetiba naik angin membaca emel tersebut kerana ada juga manusia yang masih tidak faham atau terlepas pandang untuk memahami keterangan yang diberi oleh si M. Aku yang pada mulanya hanya berdiam diri terus menjawab dan menjelaskan serta meminta supaya isu solat Jumaat usah dipanjangkan jika masih tidak mahu faham apa sebenarnya yang telah berlaku. Pada pandangan aku tidak guna kita menunding jari untuk menyalahkan kepada pihak lain kerana yang pasti tundingan jari itu akan kembali kepada kita semula.

Aku bukanlah seorang ustaz tetapi aku malu kalau perbalahan ini akan menunjukkan betapa lemahnya kita umat Islam. Aku berharap emel aku itu tidak menjadi kontroversi kepada pekerja-pekerja lain. Apa yang pasti ada wakil Kesatuan Sekerja telah menyokong keterangan aku dan ada staf Jabatan Personnel tersenyum melihat aku.

No comments: