Wednesday 18 August 2010

Gas Dah Habis

Sewaktu aku memanaskan lauk untuk bersahur tetiba sahaja aku melihat api di dapur tiada atau telah padam. Aku sangkakan samada aku terlupa pasang api atau aku tertutup tong gas tanpa disedari. Maklum sahaja kadangkala diawal pagi kalau mengantuk akan membuat kita mamai. Apabila aku memeriksa tong gas aku dapati ianya ringan. Alamak... gas dah habis.

Oleh kerana tiada pilihan aku terpaksalah bersahur dengan lauk sejuk. Lantaklah, janji masih boleh makan dan bersahur. Kini yang menjadi masalah aku untuk membeli gas kerana di Johor Bahru ini kadangkala ada kedai yang banyak songeh tidak mahu hantar gas ke rumah. Apa yang peliknya di dalam peti surat rumah penuh dengan iklan penyediaan hantar tong gas ke rumah, tetapi apabila menelefon banyak sahaja alasannya. Nampaknya terpaksa aku cari alternatif lain sementara menunggu hari minggu menanti lori yang menjual tong gas melalui kawasan rumah aku.

Kadangkala apabila melihat keadaan ini membuatkan aku rasa menyesal tidak membeli microwave oven, tetapi apabila ada yang kata ianya merbahayakan kesihatan membuat aku seringkali melupakan hasrat tersebut. Bingung juga memikirkan...