Thursday 12 August 2010

2 Ramadan 1431H

Hari ini merupakan hari kedua umat Islam di Malaysia menyambut bulan Ramadan di tahun ini. Hari ini juga aku berkesempatan berpuasa di kampung walaupun tanpa arwah ibu bapa dan arwah kakakku. Aku rasa kelainan sedikit berpuasa di kampung pada tahun ini kerana tanpa arwah kakakku untuk menyediakan juadah untuk bersahur. Namun hari ini tugas itu diambil oleh anak saudaraku.

Kalau sebelum ini arwah kakakku akan bertanya apa menu untuk juadah berbuka puasa tetapi kali ini semuanya sudah tiada lagi dalam dairi kehidupanku. Aku hanya makan apa sahaja yang disediakan oleh anak saudaraku. Tetapi yang aku geram pada hari pertama aku berpuasa di kampung pihak Jabatan Kesihatan boleh membuat semburan nyamuk dikala orang kampung sedang bersiap-sedia untuk menyediakan juadah berbuka. Jadi faham-faham ajelah mulalah mulut aku ni nak membebel. Sabar ajelah dugaan di bulan puasa ini.

No comments: