Wednesday 28 July 2010

Sedikit Kemalangan

Hari ini aku ke tempat kerja dalam suasana hujan. Adakala hujan itu membawa satu rahmat dan adakala ianya membawa bencana. Aku sendiri tidak pasti samada hujan pagi ini membawa rahmat atau bencana kepada aku.

Sewaktu aku ke tempat kerja melalui Jalan Permas 6 menuju ke Jalan Permas Barat sedikit bencana menimpa aku. Sewaktu aku memberhentikan motor untuk belok ke kanan persimpangan Jalan Permas Barat tetiba hati aku terdetik untuk melihat ke arah belakang. Sebaik sahaja aku memusingkan kepala aku ke kiri, tetiba sahaja ada sebuah kereta putih Myvi yang membelok ke kiri tanpa berhenti melanggar motor aku dari arah belakang. Apa lagi, aku bersama motor terus terjatuh.

Aku naik angin meminta pemandu tersebut iaitu seorang gadis kaum Cina membayar gantirugi sebanyak RM100. Beliau kemudian menelefon teman lelaki konon katanya tidak membawa wang. Aku sebenarnya meraguinya tetapi oleh kerana aku tidak mahu lewat ke tempat kerja aku minta no telefon beliau dan menyuruh beliau telefon aku untuk selesaikan masalah ini. Sebaik sahaja aku tiba ke tempat kerja, teman lelaki perempuan Cina itu menelefon aku dan bertanya tentang gantirugi tersebut. Aku beritahu andaikata beliau tidak mahu selesaikannya aku akan membuat laporan polis tentang kemalangan ini. Oleh kerana teman wanita beliau masih menggunakana lesen P dan kononnya tidak tahu tempat kerja aku, maka kakak perempuan Cina itu pula menelefon dan meminta nombor akaun bank aku.

Di tempat kerja pula aku menjadi popular sekejap kerana ramai yang menelefon untuk bertanya keadaan aku kerana beberapa orang staf ada melihat kejadian tersebut. Sebenarnya aku tidak mengalami kecederaan yang teruk sekadar sedikit luka di tapak tangan kiri dan lutut kaki ada sedikit rasa sakit apabila hendak sujud waktu solat. Manakala motor pula pemijak kaki sebelah kiri bengkok sedikit dan perlu diketuk untuk memperolehi seperti keadaan asal.

Kepada staf yang mengambil berat samada menelefon atau berjumpa aku sendiri untuk bertanyakan khabar, terima kasih aku ucapkan. Ermm... rupanya masih ada yang sayangkan aku.

No comments: