Saturday 30 October 2010

MD Kemalangan

Semalam sewaktu ke tempat kerja ada sedikit kemalangan melibatkan MD dengan penunggang motorsikal dan sebuah kereta yang lain. Ianya berlaku di tempat yang juga melibatkan aku beberapa bulan yang lepas. Sebenarnya persimpangan jalan tersebut memang mudah berlaku kemalangan jika tidak berhati-hati ataupun suka mengambil jalan pintas.

Oleh kerana ianya melibatkan MD tempat aku bekerja dan beliau ternampak semasa aku melalui jalan tersebut, maka aku cuba untuk mengetahui apa yang berlaku memandangkan MD tidak begitu faham bahasa Inggeris apa lagi dengan bahasa Malaysia. Salah seorang yang berada di situ memberitahu aku supaya ianya diselesaikan. Aku faham maksud beliau samada untuk selesaikan di situ dengan membayar saguhati ataupun membuat laporan di balai polis.

Aku cuba menyatakan kepada MD dan beliau memberitahu telah memberitahu pada Tai. Beberapa saat kemudian Tai tiba dan aku menyatakan bahawa mereka yang terlibat dengan kemalangan ini mahu masalah ini diselesaikan. Kemudian Tai menjawab "I ask my staff can speak Malay". Beberapa saat kemudian salah seorang dari staf dari Jabatan Personnel yang juga melalui jalan itu memberhentikan kereta yang kononnya untuk membantu. Aku terus meninggalkan tempat kejadian untuk ke tempat kerja bagi memastikan gaji aku tidak dipotong kerana datang lewat, tambahan pula bantuan aku tidak diperlukan.

Kadangkala terfikir juga betapa hikmahnya hari semalam kerana kebiasaannya aku memang akan terserempak dengan kereta MD di kawasan tersebut. Oleh kerana gara-gara tertinggal telefon bimbit menyebabkan aku terlewat beberapa minit ke tempat kerja. Apa-apapun aku bersyukur kepada Allah. Terima kasih kepada radio ERA dan juga pakar motivasi Datuk Haji Mohd. Fadilah Kamsah yang memberi berbagai-bagai panduan, tip dan motivasi yang aku dengar di radio sebelum ke tempat kerja. Aku cuba mengamalkannya dengan keizinan Allah.

Namun aku tersenyum dan tertanya-tanya di dalam fikiran ini tentang ungkapan kata-kata Tai. Apakah aku ini tidak pandai bertutur di dalam bahasa Malaysia atau Melayu? Ataupun aku ini bukan Melayu?

1 comment:

Kulub said...

Cina lahanat memang macam tu...