Friday 30 April 2010

Sebulan Berlalu

Sebulan sudah berlalu arwah kakakku meninggal dunia. Oleh kerana hari ini adalah cuti gantian yang diambil oleh majikan tempat aku bekerja dan ianya pada hari Jumaat maka aku mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung. Inilah peluang aku untuk menziarahi pusara insan-insan yang amat aku sayangi. Alhamdulillah cuaca di pagi hari amat baik dan memberi kesempatan kepada menziarahi pusara-pusara arwah mereka.

Aku bersyukur rumah perninggalan arwah emak dan abah yang diwariskan kepada arwah kakakku masih terjaga rapi. Apa yang pernah dilakukan oleh arwah kakakku semasa hayatnya masih diamalkan oleh adik-beradikku yang lain walaupun mungkin tidak sebaik arwah kakakku. Oleh kerana aku boleh dikatakan agak rapat dengan arwah kakakku maka aku cuba mengemas dan menyusun rapi segala perkakas rumah seperti yang dilakukan oleh arwah. Kini setelah sebulan berlalu barulah aku faham mengapa arwah kakakku begitu teliti dan sering menegur segala tindak-tanduk aku yang kadangkala tidak memuaskan hatinya yang diwarisi dari sikap arwah emak. Apa yang termampu kini aku akan cuba sebaik mungkin untuk melakukannya dan akan menjaga pokok-pokok bunga milik arwah.

Walaupun sudah sebulan berlalu aku masih merindui arwah kakakku. Segala kenangan aku bersama arwah kakakku akan aku pahatkan di hati ini.

No comments: