Friday 4 June 2010

Kubur

Pada hari Jumaat lepas aku balik ke kampung dan pada pagi Sabtu aku mengambil kesempatan menziarahi kubur arwah kakak aku. Aku amat terperanjat melihat keadaan berdekatan kubur tempat arwah kakak aku dikebumikan di Bakri batu 6 Muar. Walaupun salah seorang abang aku ada memberitahu keadaan di kubur tersebut tetapi aku tidak menyangkakan keadaannya begitu teruk sekali.





Aku faham mungkin cuti umum yang bersambung menyebabkan pihak pengali kubur mengali banyak kubur untuk kemudahan semua pihak. Namun apa yang menyebabkan aku tidak faham mengapa pengali kubur sanggup menimbus tanah-tanah yang digali ke kubur yang tersedia ada hingga tidak kelihatan identiti kubur tersebut. Ada kubur yang bernasib baik masih lagi kelihatan tanda batu nesan sementara walapun hanya tinggal satu sahaja.



Namun begitu ada juga kubur yang bersebelahan arwah kakak aku di atas kubur tersebut dijadikan saluran untuk air mengalir supaya tidak ada kawasan yang bertakung air jika berlaku hujan.



Aku amat sedih melihat keadaan kubur-kubur tersebut. Di manakah rasa hormatnya pengali-pengali kubur terhadap kubur-kubur tersebut. Apakah mereka tidak rasa bersalah dengan tindakan tersebut. Bagaimanakah perasaan waris-waris yang terlibat apabila melihat keadaan kubur-kubur tersebut.

No comments: